لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

عدم موافقت عراق با گشایش شعب دو بانک ایرانی در بغداد


مقامات عراقی می‌گویند که دولت این کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی علیه ایران، تاکنون با درخواست دو بانک ایرانی مبنی بر گشایش شعبه‌ای در بغداد موافقت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات بانک مرکزی عراق روز یک‌شنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، دولت عراق با تأسیس دو بانک ایرانی کارآفرین و پارسیان در بغداد موافقت نکند.

این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در تاریخ ۲۶ اسفندماه از موافقت بانک مرکزی عراق با درخواست افتتاح شعبه این بانک‌ها در بغداد خبر داد و کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی در بغداد نیز اعلام کرد که مراحل قانونی این درخواست اجرا شده است و این دو بانک یک ماه فرصت دارند تا سرمایه خود را حواله و محل مناسب برای ایجاد شعبه را انتخاب کنند.

همچنین در ماه گذشته، بانک مرکزی عراق اعلام کرد که این کشور در حال مذاکره با شش یا هفت بانک خارجی برای ایجاد شعبه در عراق است که در میان آن‌ها نام بانک‌های ایرانی و لبنانی نیز به چشم می‌خورد.

با این اوصاف این دو بانک ایرانی تاکنون موفق به جلب موافقت دولت عراق نشده‌اند. ولید عیدی، مدیر کل موقت بخش نظارت بانکی در بانک مرکزی عراق با اشاره به این که تا کنون موافقتی از جانب دولت مبنی برای تأسیس این دو بانک صورت نگرفته است به خبرگزاری رویترز گفت: «ما منتظر پاسخ وزارت امور خارجه هستیم و من به شخصه فکر می‌کنم که پاسخ آن‌ها منفی خواهد بود».

عدم موافقت با تأسیس این دو بانک علیرغم روابط قدرتمند سیاسی دو کشور صورت می‌گیرد.

به دنبال تصویب دور چهارم تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران اعمال کردند.

به موجب این تحریم‌ها بخش بانکداری جمهوری اسلامی ایران برای انجام معاملات و فعالیت‌های بین‌المللی تحت فشار قرار گرفته است.

به موجب تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا که در تاریخ ۴ مردادماه به تصویب رسید، بانک‌های مرتبط با ایران در اتحادیه اروپا تحت نظارت قرار گرفته و از افتتاح شعبه‌های جدید این بانک‌ها در اتحادیه اروپا جلوگیری به عمل خواهد آمد.

همچنین نام ۱۷ شعبه بانک ملی نیز در فهرست تحریم‌های مضاعف استرالیا قرار دارد و تحریم‌های مضاعف کانادا نیز توقف انجام هرگونه معامله با بانک‌های ایرانی را در برنامه خود دارد.

جوامع بین‌المللی سعی دارند از طریق اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، جمهوری اسلامی را به توقف برنامه اتمی خود وادارند. این جوامع بر این باورند که ایران به دنبال تولید بمب اتمی است و این در حالی است که ایران این ادعا را رد کرده و همواره اعلام کرده است که از برنامه اتمی خود مقاصدی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG