لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

ناراضی چینی نوبل خود را به قربانیان میدان تیانان‌من پکن اهدا کرد


لیو شیائوبو
لیو شیائوبو
همسر لیوشیائوبو، برنده چینی نوبل صلح ۲۰۱۰ پس از دیدار با آقای لیو در زندان اعلام کرد که همسرش جایزه نوبل خود را به قربانیان حمله نظامی دولت چین در سال ۱۹۸۹ به هواداران دموکراسی در میدان «تیانان‌من» پکن اهداء کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها و به نقل از همسر لیو شیائوبو، زمانی که خانم لیو روز شنبه در همراهی پلیس به دیدار همسرش در زندان رفته است تا خبر اعطای جایزه نوبل را به وی بدهد، آقای لیو اعلام کرده است که این جایزه را به قربانیان چهارم ژوئن سال ۱۹۸۹ میدان «تیانان‌من» پکن اهدا می‌کند که «جان خود را در راه صلح، آزادی و دموکراسی» از دست داده‌اند.

خانم لیو روز یکشنبه از طریق تویتر خود ضمن اشاره به دیدار با همسرش در زندان، اعلام کرده است که از زمان اعطای جایزه نوبل به همسرش در حصر خانگی به سر می‌برد و همچنین قادر به برقراری تماس تلفنی نیست.

لیو شیائوبوی ۵۴ ساله، اولین شهروند چینی است که از سوی کمیته نوبل مستقر در اسلو، پایتخت نروژ، موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شده است.

کمیته نوبل صلح روز جمعه، ۱۶ مهرماه، گفت: این جایزه را به پاس قدردانی از «بیش از ۲۰ سال دفاع لیو شیائوبو از حقوق بشر و تغییرات دموکراتیک مسالمت‌آمیز، از زمان تظاهرات برای دموکراسی در میدان تیانان‌من پکن در سال ۱۹۸۹ تا بیانیه‌ای که وی در سال ۲۰۰۸ در مورد اصلاحات سیاسی به رشته تقریر درآورد و در نهایت به زندانی شدن وی ختم شد»، به این فعال حقوق بشر چینی اعطا می‌کند.

اعطای این جایزه خشم شدید دولت چین را به همراه داشت.
معترضی در میدان تیانان‌من پکن که به تنهایی در مقابل تانک‌های نظامی ایستاده است- ۴ ژوئن ۱۹۸۹


لیو شیائوبو، استاد پیشین دانشگاه، در زمان شش هفته اعتراض های مسالمت آمیز میدان تیانان‌من پکن در سال ۱۹۸۹ نقش برجسته‌ای در این تظاهرات داشت.

وی در زمان حمله نیروهای نظامی دولت چین به اعتراض کنندگان، موجب نجات جان بسیاری از دانشجویان معترض حاضر در این میدان شد و پس از آن نیز برای آزادی معترضین دستگیر شده در این رویداد تلاش بسیار کرد که این فعالیت‌ها موجب شد در سال ۱۹۹۱ به دو سال زندان محکوم شود.

آقای لیو پس از آن در اکتبر ۱۹۹۶ به خاطر انتقاد از حزب کمونیست چین برای گذراندن سه سال زندان با اعمال شاقه روانه زندان شد.

لیو شیائوبو، در نهایت در دسامبر سال ۲۰۰۹ به دلیل نوشتن منشوری به نام «منشور ۰۸» در مورد اصلاحات دموکراتیک، به «اقدام برای براندازی» متهم و از سوی دولت چین به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

وی در حال حاضر در زندانی واقع در شمال شرقی چین و در ۵۰۰ کیلومتری پکن به سر می‌برد.

این نارضی چینی که عضو افتخاری مرکز قلم (پن) سیدنی است و در گذشته نیز دبیر مرکز مستقل قلم چین بوده است، از سوی این مرکز ادبی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

این مرکز با انتشار بیانیه‌ای که به امضای بیش از ۳۰۰ روشنفکر، افراد دانشگاهی و نویسنده چینی و بین‌المللی از جمله برخی از برندگان نوبل ادبیات، پولیتزر و بوکر رسیده است، خواستار آزادی این برنده نوبل صلح شده‌است.

لیو شیائوبو سومین نفری است که در زمان حبس در زندان موفق به دریافت جایزه نوبل می‌شود.

در سال ۱۹۳۵، کارل فون اوسیتسکی، فعال صلح طلب آلمانی و در سال ۱۹۹۱ نیز آنگ سان سوچی از کشور برمه در حالی که دوران حبس خود را در زندان سپری می‌کردند از سوی آکادمی نوبل به عنوان برنده نوبل صلح انتخاب شدند.
XS
SM
MD
LG