لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

فیلم سنتوری رفع توقیف شد، اما نه برای اکران عمومی


بهرام رادان در فیلم «سنتوری»
بهرام رادان در فیلم «سنتوری»
در حالی که به دنبال صدور پروانه کسب برای پخش خانگی «سنتوری»، فیلم توقف شده داریوش مهرجویی، برخی از خبرگزاری‌ها از احتمال اکران عمومی این فیلم سخن به میان می‌آوردند، مدیر پردیس سینمایی ملت اعلام کرد که وزارت ارشاد با اکران عمومی این فیلم موافقت نکرده است.

امیرحسین علم‌الهدی، مدیر پردیس سینمایی آزادی روز سه‌شنبه، پنجم مرداد، به خبرگزاری ایسنا گفت: «علی‌رغم تمام تلاش‌های ما این طرح به نتیجه نرسیده و این موضوع این سؤال را در ذهن ما ایجاد کرده که چگونه ممکن است نمایش فیلمی در شبکه خانگی بلامانع باشد، اما در سینما امکان اکران آن نباشد».

در همین زمینه علیرضا سجادپور، مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ضمن گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که اگرچه با همکاری جواد شمقدری، معاون سینمایی، فیلم سنتوری رفع توقیف شده است اما از آن‌جایی که چندین سال از زمان اکران این فیلم گذشته است،‌ بهتر است در چرخه اکران سینمایی قرار نگیرد.

وی در ادامه افزود که در حال حاضر صف اکران «بسیار شلوغ» است و برای پخش فیلم‌هایی که سال‌ها از ساختشان می‌گذرد جایی نیست.

این در حالی است که آقای علم‌الهدی در این زمینه به ایسنا گفت که پردیس‌های سینمایی در حال حاضر از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و این ظرفیت‌ها باید با فیلم پر شوند.

آقای علم‌الهدی همچنین با اشاره به صدور پروانه برای نمایش خانگی فیلم سنتوری اعلام کرد: «در تمام دنیا یک فیلم ابتدا در سینما به نمایش در می‌آید و پس از آن وارد شبکه خانگی و در مرحله آخر وارد تلویزیون می‌شود،‌ اما اینجا نمی‌دانم چرا اینگونه است».

فیلم سنتوری، که از سال ۱۳۸۶ در توقیف به سر می‌برد، در تاریخ دوم مرداد برای نمایش خانگی رفع توقیف شد و قرار بر این است که این فیلم از نیمه مرداد ماه به صورت سی‌دی در بازار عرضه شود.

به دنبال صدور این مجوز، مدیران برخی از سینماهای ایران مسئله اکران عمومی این فیلم را مطرح کرده و اعلام کردند که با اکران این فیلم موافقت شده است.

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی در این زمینه به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت که قرارداد اکران فیلم سنتوری به صورت تک سانس بسته شده‌است و در صورت صدور حواله آن از سوی شورای صنفی نمایش، این فیلم از روز چهارشنبه اکران خواهد شد.

همچنین علی سرتیپی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، نیز به ایلنا گفت که پس از صدور پروانه نمایش، اکران آن از طرف شورای صنفی نمایش بلامانع است.

با این‌حال مسئولان هدایت فیلم، که مسئولیت پخش «سنتوری» را بر عهده دارند با تأیید این موضوع که تمامی شرایط برای اکران فیلم محیاست، اعلام کردند که کماکان قطعیتی در اکران عمومی این فیلم وجود ندارد.

فیلم سنتوری که بهرام رادان و گلشیفته فراهانی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند در سال ۸۶ و در حالی که تمامی مجوزهای قانونی برای اکران را کسب کرده بود، توقیف شد و به دنبال آن صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت اعلام کرد که فیلم سنتوری «به احترام سینما،‌ هنرمندان، اعتقادات مردم و فرهنگ عمومی، هرگز نمایش داده نمی‌شود».
XS
SM
MD
LG