لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

مهرجویی: علی سنتوری سانسور شده است


بهران رادان در فیلم علی سنتوری نقش شخصیت اصلی را ایفا می کند.
بهران رادان در فیلم علی سنتوری نقش شخصیت اصلی را ایفا می کند.
داريوش مهرجويی، کارگردان نام آشنای سينمای ايران، بعد از نخستين نمايش آخرين فيلمش به نام «علی سنتوری»، در جمع خبرنگاران گفت که اين فيلم، به دليل ماه همزمانی نمایش آن با ماه عزاداری شيعيان، سانسور شده است.

آقای مهرجويی، در تشريح مشکلاتی که برای نمايش فيلم «علی سنتوری» با آن مواجه شده گفت: « به دليل اينکه اين فيلم مربوط به موسيقی می شود و نوازندگی هم در آن مطرح است و نمايش آن در ايام ماه محرم قرار می گرفت، نمايش آن به عقب افتاد و قرار شد از هجدهم بهمن ماه به بعد که کم کم روزهای عزاداری تمام می شود، فيلم به نمايش درآيد.»

به گفته آقای مهرجويی، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به رغم تاخير در نمايش فيلم، «بعضی قمست های موزيکال و خوانندگی فيلم» را حذف کرده اند، اما به او وعده داده اند که در نمايش عمومی فيلم بعد از ماه عزاداری مذهبی، اين صحنه ها به فيلم بازگردانده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، زمان اين فيلم پيش از نمايش، ۱۸۰ دقيقه اعلام شده بود، اما فيلمی که به نمايش در آمد، ۱۰۰ دقيقه بوده است. اما در کنفرانس خبری بعد از نمايش فيلم، فرامرز فرازمند، تهيه کننده اين فيلم، زمان اصلی فيلم را ۱۰۳ دقيقه اعلام کرد و گفت که نسخه به نمايش در آمده از اين زمان هم کمتر بوده است.

داريوش مهرجويی در اين باره گفت: «بهر حال با برخی موارد که حذف شد، موافق نيستم.» وی موارد سانسور شده از فيلم «علی سنتوری» را «مصلحتی» و «سليقه ای» توصيف کرد.

اين فيلم، روايت سرنوشت جوانی است که به موسيقی علاقه بسياری دارد. پيوند داستان فيلم با موسيقی، يکی از دلايل اصلی توجه ويژه بسياری از منتقدان به اين فيلم بوده است، چرا که از نخستين روزهای آغاز پروژه ساختم فيلم، نام دو موزيسين کاملا متفاوت برای همکاری با اين فيلم در کنار يکديگر قرار گرفت: اردوان کامکار، چهره شناخته شده موسيقی سنتی ايران به عنوان آهنگساز و محسن چاووشی، خواننده زيرزمينی موسيقی الکترونيک، به عنوان خواننده ترانه های فيلم.

آقای مهرجويی، صدای محسن چاووشی در موسيقی متن فيلم را يکی از ديگر از مشکلات اين فيلم خواند چرا که به گفته او، عوامل ساخت فيلم نمی دانستند که خواننده موسيقی متن نيز بايد، جداگانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مجوز» فعاليت داشته باشد.

داريوش مهرجويی در اين باره گفت: «مورد خواننده جوان فيلم که اولين کارش بود و ما نمی دانستيم بايد برای او مجوز بگيريم، به دنبال گرفتن مجوز برای او هستيم.»
XS
SM
MD
LG