لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

میشل اولبک، برنده جایزه ادبی گنکور فرانسه شد


میشل اولبک
میشل اولبک
میشل اولبک، نویسنده نام‌آور و جنجال‌برانگیز معاصر فرانسوی، روز دوشنبه، به خاطر خلق رمان پرفروش «نقشه و قلمرو» برنده جایزه ادبی گنکور، مهمترین جایزه ادبی فرانسه شد.

به گزارش شبکه فرانسوی «فرانس ۲۴» میشل اولبک ۵۲ ساله که پیش از این دو بار تا پای برنده شدن جایزه گنکور پیش رفته بود، این‌بار از سوی کمیته گنکور به خاطر رمان «نقشه و قلمرو» به عنوان برنده این جایزه معتبر فرانسوی انتخاب شد.

«نقشه و قلمرو» ماجرای یک هنرمند است که به خاطر عکسبرداری از نقشه‌های قدیمی به شهرت جهانی می‌رسد.

اولبک پس از بردن این جایزه به خبرنگاران گفت: «احساس غریبی دارم... به خاطر این جایزه است که فرانسویان در جریان ادبیات قرار می‌گیرند، وگرنه ادبیات جزو اولویت‌های فرانسه نیست.»

میشل اولبک پیش از این یک بار در سال ۱۹۹۸، به خاطر کتاب «پودر شده» و در سال ۲۰۰۵ نیز با کتاب «امکان یک جزیره» که بعدها فیلمی نیز از آن اقتباس شد، نامزد دریافت جایزه گنکور شد، اما در نهایت موفق به اخذ این جایزه نشد.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، آقای اولبک، روز دوشنبه در مورد این دو بار که جایزه گنکور به وی تعلق نگرفت اعلام کرد که خاطرات بد را به سرعت فراموش می‌کند.

فیلمی بر اساس کتاب «امکان یک جزیره» میشل اولبک که امکان ایجاد حیات ابدی را به تصویر می کشد:



کتاب «نقشه و قلمرو» که پنجمین کتاب اولبک است اگرچه به نوشته منتقدان نسبت به کتابهای پیشین اولبک، کمتر وی را در مضان اتهام «فحاشی» و «تحریک نژادی» قرار می‌دهد، با این وجود برای اولبک کتاب خالی از دردسری نیز نبود.

آقای اولبک که پیش از این کتاب به خاطر رمان «سکو» که به نوشته «فرانس ۲۴» دارای تم «اسلامگرایانه تروریستی» است، دادگاهی شده بود، پس از انتشار کتاب «نقشه و قلمرو» نیز به سرقت ادبی متهم شد.

برخی بر این باور بودند که بخش‌هایی از کتاب وی برگرفته از واقعیت هستند و وی سه بخش از کتاب را بدون ذره‌ای تغییر از ویکیپدیا کپی برداری کرده است.

میشل اولبک در پاسخ، این اتهام را «مضحک» خواند و گفت که مخلوط کردن واقعیت و تخیل، تکنیکی است که نویسندگان بیشماری از آن استفاده می‌کنند و افزود کسانی که فکر می‌کنند این عمل سرقت ادبی است، هیچ چیز از ادبیات نمی‌دانند.

مدت کوتاهی پس از این واقعه، اتهام دیگری متوجه این رمان اولبک شد؛ میشل لوی، نویسنده‌ای از جنوب فرانسه مدعی شد که اولبک عنوان «نقشه و قلمرو» را از وی به سرقت رفته است.

به نوشته گاردین، میشل لوی اعلام کرد که در سال ۱۹۹۹ دستنوشته‌های خود را با نام «نقشه و قلمرو» شخصا چاپ کرده‌بود. آقای لوی افزود از آنجایی که خواهرش در آن زمان مدیر و بنیانگذار مؤسسه منحل شده «دوستان میشل اولبک» بود، آقای اولبک نمی‌توانست از این مسئله بی‌خبر باشد.

با این‌حال وکلای انتشاراتی که کتاب «نقشه و قلمرو»ی اولبک را به چاپ رسانده بودند این اتهام را وارد ندانسته و اعلام کردند که عنوان مزبور ترکیبی از دو واژه متداول است و هیچ کس نمی‌تواند ادعای مالکیت بر آن‌ها را داشته باشد.

«نقشه و قلمرو» در تاریخ چهارم سپتامبر سال جاری به بازارهای فرانسه آمد و فعلا تنها به زبان فرانسوی موجود است. تا کنون ۲۰۰ هزار جلد از کتاب به فروش رفته است که به نوشته لوموند پس از جایزه گنکور این فروش می‌تواند دو تا سه برابر شود.
XS
SM
MD
LG