لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

اوباما توقیف دارایی های ايران را برای یکسال دیگر تمديد کرد


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه توقیف دارایی های ايران را که از سال ۱۳۵۸ به اجرا در آمده است برای يک سال‌ ديگر تمديد کرد.

آقای اوباما در پيام خود به کنگره‌ آمريکا، علت تمديد اين مسدود سازی را که در سال ۱۳۵۸ با عنوان «وضعيت اضطراری ملی» علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسیده بود، عدم بازگشت روابط ايالات متحده و ايران به حالت عادی اعلام کرده است.

تصویب تحريم «وضعیت اضطراری ملی» علیه ايران به ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۸ و بحران گروگان‌گيری در سفارت آمريکا در تهران باز می‌گردد که به دنبال حمله تعدادی از دانشجویان موسوم به پیرو خط امام به سفارت آمریکا و به گروگان گرفتن برخی از دیپلمات‌های این سفارتخانه به مدت ۴۴۴ روز، از سوی جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به مورد اجراء گذاشته شد.

توقیف دارایی های ایران در آمریکا هر ساله با تأیید رئیس جمهوری این کشور تمدید می‌شود.

تحریم «وضعیت اضطراری» در حالی از سوی باراک اوباما تمدید شده است که به دنبال بالاگرفتن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای غربی دیگر نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران به تصویب رسانده‌اند.

در همین زمینه جان کری، سناتور ارشد دمکرات آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه واشینگتن به جمهوری اسلامی ضربه زده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ‌آقای کری در سفر به سوریه و در دیدار با بشار اسد،‌ رئیس جمهور سوریه، اعلام کرد: «تحریم‌ها به وضوح (بر جمهوری اسلامی) ضربه وارد کرده‌اند و من فکر می‌کنم شاید آن‌ها (مقامات جمهوری اسلامی) از میزان ضربات تحریم‌ها متعجب شده باشند.»

سناتور جان کری با اشاره به این که مقامات سوریه با تحریم‌ها موافق نیستند و بر انجام مذاکره تأکید دارند، افزود: با توجه به نگرش محمود احمدی‌نژاد به نحوه انجام مذاکرات و پیشنهادات مختلف قدرت‌های جهان به ایران به منظور دست کشیدن از برنامه هسته‌ایش، برگزاری مذاکرات «بسیار دشوار» است.

کشورهای غربی بر این باورند که بخشی از فعالیت‌ هسته‌ای ایران ماهیت نظامی دارد و به همین دلیل بارها از تهران خواسته‌اند تا در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و به فعالیت‌های اتمی اش ادامه می‌دهد.

تا پیش از تصویب تحریم‌ها علیه تهران، غرب پیشنهادات مختلفی را مبنی بر مبادله ذخیره اورانیوم ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به جمهوری اسلامی پیشنهاد داد، اما ایران از پذیرفتن آن‌ها سر باز زد.

شورای امنیت سازمان ملل نهم ژوئن گذشته در واکنش به مخالفت های ایران با تعلیق غنی سازی اورانیوم و تاخیر در برگزاری مذاکره با گروه پنج به علاوه یک دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را به تصویب رساند و پس از آن نیز چند کشور‌ تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران به اجراء در آوردند.
XS
SM
MD
LG