لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

محمود عباس مذاکرات مستقیم با اسرائیل را «بیهوده» خواند


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه گفت و گوی مستقیم با اسرائیل را «در حال حاضر و تحت شرایط کنونی»، امری «بیهوده» خواند.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، محمود عباس که از جانب ایالات متحده برای از سر گیری مذاکرات صلح با اسرائیل تحت فشار قرار دارد اعلام کرده است که تنها در صورتی تن به مذاکره خواهد داد که دولت اسرائیل به شهرک سازی در مناطق فلسطینی پایان دهد و مذاکرات از همان نقطه پیشین ادامه یابد.

وی با اشاره به بیهوده بودن آغاز مذاکرات از نقطه صفر گفت: «ما دیدگاه‌ها و تفکرات خودمان را عنوان کرده‌ایم و گفته‌ایم که اگر پیشرفتی در این روند حاصل شود، به مذاکرات مستقیم تن خواهیم داد، در غیر اینصورت، مذاکرات مستقیم امری بیهوده است».

یاسر عابد ربه، دستیار محمود عباس و دبیر کل سازمان آزادی بخش فلسطین نیز اظهار کرده است که گفت‌وگوها تنها در صورتی از سر گرفته خواهد شد که اسرائیل چارچوب و بازه زمانی مشخصی را برای این مذاکرات در نظر بگیرد.

وی افزود که اگر قرار باشد مذاکرات با اسرائیل ۱۰ سال به طول بیانجامد، فلسطین وارد این مذاکرات نخواهد شد.

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، دو روز پیش و طی تماس تلفنی با محمود عباس از «پایبندی وی به صلح» قدردانی و حمایت خود از محمود عباس را به عنوان «رهبر فلسطینی‌ها» ابراز کرد.

اوباما روز جمعه در این تماس تلفنی اعلام کرد که طی ماه‌های اخیر فلسطین نشان داده است که خواهان صلح است و در مواجهه با اختلافات بلند مدتی که با اسرائیل دارد «خوددارانه» عمل کرده است.

محمود عباس، همواره از توقف شهرک‌سازی توسط دولت اسرائیل به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات صلح سخن به میان آورده است، اما اسرائیل کماکان، هرچند به صورت محدود، بر شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی پافشاری می‌کند و همین امر بر از سر گیری گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تأثیر منفی گذاشته است.

بنیامین نتانیاهو که بر عدم وضع پیش شرط برای آغاز مذاکرات تأکید دارد، طی دیدار اخیر خود با باراک اوباما به منظور فراهم کردن بستر گفت‌وگوهای مستقیم با محمود عباس، اظهار داشت که اگر محمود عباس با انجام مذاکرات مستقیم موافقت کند، فرآیند صلح در طول یک‌سال به انجام خواهد رسید.

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و فلسطین با میانجیگری آمریکا، تشکیلات فلسطینی تنها نزدیک به دو ماه دیگر برای این مذاکرات مهلت دارد.

طبق مصوبه اتحادیه عرب، تشکیلات فلسطینی برای شرکت در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با فلسطین چهار ماه مهلت داشت که حدود دو ماه آن تنها صرف رفت و آمدهای جرج میچل، فرستاده ایالات متحده میان اورشلیم و رام‌الله و بردن پیام‌های متقابل شده است.
XS
SM
MD
LG