لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

خواهر تاجیک به «نشر اکاذیب و اقدام علیه نظام» متهم شد


عبدالرضا تاجیک در خرداد ماه سال جاری برای بار سوم بازداشت شد.
عبدالرضا تاجیک در خرداد ماه سال جاری برای بار سوم بازداشت شد.
پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال سیاسی که از خردادماه در حبس به سر می‌برد، روز شنبه پس از مراجعه به یکی از شعب بازپرسی زندان اوین به «نشر اکاذیب و اقدام علیه نظام» متهم شد.

به گزارش سایت های نزدیک به مخالفان دولت ایران، پروین تاجیک روز شنبه، ۲۷ شهریور، برای «ادای پاره‌ای از توضیحات در خصوص پرونده» عبدالرضا تاجیک به بازپرسی زندان اوین احضار شد که در این جلسه بازپرسی به «نشر اکاذیب، اجتماع و تبانی و اقدام تبلیغی علیه نظام» متهم شد و این در حالی است که خانم تاجیک تمامی این اتهامات را رد کرده است.

در پایان این جلسه برای خانم تاجیک قرار کفالت صادر شده و وی به طور موقت آزاد شده است.

به دنبال بازداشت عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال سیاسی در خرداد ماه ۸۹ که سومین بازداشت وی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به حساب می‌آید، پروین تاجیک بارها با رسانه‌های مختلفی مصاحبه کرده و نسبت به وضعیت آقای تاجیک ابراز نگرانی کرده‌ است.

خانواده عبدالرضا تاجیک همچنین در مرداد‌ماه در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه، به نقل از این روزنامه‌نگار نوشتند که وی در زندان اوین و در حضور معاون دادستان مورد «هتک حرمت» قرار گرفته است که این نامه نیز در بسیاری از وب‌سایت‌های خبری منتشر شد.

پروین تاجیک پس از انتشار این نامه در گفت و گو با رادیو فردا بار دیگر اعلام کرد که برادرش در ملاقات با آن‌ها در زندان اعلام کرده است که به وی «هتک حرمت» شده است.

خانم تاجیک پس از آن و در شهریور‌ماه، در گفت و گو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر اظهار کرد که به دلیل استفاده از اصطلاح «هتک حرمت» از سوی یکی از مقامات دادستانی مور بازپرسی قرار گرفته است.

این مقام دادستانی به خانم تاجیک توضیح داده است، زمانی که سخن از «هتک حرمت» به میان می‌آید، مسئله «آزار جنسی» مطرح می‌شود و اعلام کرده است که ممکن است فرد زندانی در زمان در آوردن لباس و تفتیش بدنی در مواردی مورد بی‌احترامی قرار‌گیرد و احیاناً افرادی باشند که به تمسخر و توهین زندانی بپردازند، اما این به معنای آزار جنسی نیست و تأکید کرده است که آقای تاجیک مورد آزار جنسی قرار نگرفته است.

عبدالرضا تاجیک در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد و در طول این مدت، پروین تاجیک با رسانه‌های مختلف در مورد وضعیت برادرش گفت و گو کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG