لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

پترائوس: پیشرفت نظامی در افغانستان از فصل بهار آغاز می شود


دیوید پترائوس می گوید: نیروهای نظامی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در طول یک سال پیش رو ثابت کنند قادر به پیشرفت و پیشروی هستند.
دیوید پترائوس می گوید: نیروهای نظامی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در طول یک سال پیش رو ثابت کنند قادر به پیشرفت و پیشروی هستند.
ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و کشورهای عضو ناتو مستقر در افغانستان، روز یکشنبه اعلام کرد که پیشرفت نظامی در افغانستان از فصل بهار ملموس خواهد شد و تثبیت آن نیازمند زمان است.

ژنرال پترائوس در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «ان بی سی» آمریکا گفت که جنگ افغانستان به تازگی نتایج رضایت‌بخشی را نشان داده است و تأکید کرد که آمریکا قصد دارد در مدتی که دولت افغانستان برای به دست گرفتن قدرت و جلب اعتماد مردم افغانستان تلاش می‌کند، نیروهایش را در افغانستان نگه داشته و به مهار گروه تروریسی القاعده و دیگر گروه‌های افراطی بپردازد.

وی با اشاره به تحت تصرف در‌آمدن بسیاری از قلمروهای طالبان توسط نیروهای افغان و آمریکایی و آغاز بهره‌مندی افغان‌ها از خدمات شهروندی افزود: «ما اینجا هستیم تا افغانستان بار دیگر و همانند زمانی که گروه القاعده حمله یازده سپتامبر را در قندهار برنامه‌ریزی می‌کردند، به پناهگاه افراطیون چند ملیتی تبدیل نشود».

این فرمانده ارشد آمریکا با تأکید بر این‌که هدف اصلی ایالات متحده همچنان دستگیری اسامه بن لادن، رهبر القاعده است، خاطرنشان کرد که اگر ایالات متحده این جنگ را ببازد، احتمال می‌رود که جنگ‌های داخلی خونین افغانستان را فرا گرفته و افراطیون کنترل کشور را در دست بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به دشواری‌های پیش رو گفت که نیروهای نظامی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در طول یک سال پیش رو ثابت کنند قادر به پیشرفت و پیشروی هستند.

باراک اوباما پیش از این تعهد کرده بود که نیروهای نظامی ایالات متحده از ماه ژوئیه به تدریج خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

با این حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس کابل که ۲۰ تیرماه در پایتخت افغانستان برگزار شد، ضمن تأکید بر آغاز واگذاری تدریجی امور به نیروهای افغانستان از ژوئیه سال ۲۰۱۱، تصریح کرد که این تاریخ نه به منزله پایان حضور ایالات متحده در افغانستان، که به معنای آغاز یک مرحله تازه است.

در حال حاضر تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان حدود سه برابر سال ۲۰۰۸ میلادی و بیش از ۱۴۰ هزار نفر است.

بیش از ۱۷۰ کشته در ماه ژوئن و ژوئیه

ژنرال پترائوس در این مصاحبه خاطرنشان کرد، شواهد حاکی از آن است که نیروهای طالبان نسبت به گذشته از میزان حملات خود کاسته‌اند و این در حالی است که به استناد آمار، در تاریخ ۹ ساله جنگ افغانستان، ماه ژوئن خونبارترین ماه برای نیروهای خارجی مستقر در افغانستان بوده است.

به نوشته وب‌سایت مستقل آی‌کژوئالتیز (icasualties.org)، تعداد کشته شدگان غیر نظامی در ماه ژوئن ۱۰۲ و در ماه ژوئیه ۸۸ نفر گزارش شده است.

همچنین تعداد کشته‌شدگان در میان نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از ابتدای سال ۲۰۱۰ تا کنون ۴۳۴ نفر بوده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا کنون در میان نظامیان خارجی بیش از ۲۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است که از این میان ۱۲۲۶ نفر آمریکایی و ۳۳۱ نفر بریتانیایی هستند و این در حالی است که تنها در شش ماه اولیه سال ۲۰۱۰، ۱۲۷۱ شهروند افغان جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG