لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

رومن پولانسکی پس از ۹ ماه حبس خانگی، آزاد شد


رومن پولانسکی، کارگردان نام آشنای لهستانی- فرانسوی که ماه‌ها در کشور سوئیس در حبس خانگی به سر می‌برد، روز دوشنبه به حکم دادگاه عالی سوئیس، از حبس رهایی یافت.

وزارت دادگستری سوئیس، روز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، رومن پولانسکی را که ۹ ماه پیش و هنگام مراجعت به سوئیس توسط پلیس این کشور دستگیر شده بود، آزاد اعلام کرد و گفت که مقامات سوئیس قصد تحویل پولانسکی به ایالات متحده را ندارند.

رومن پولانسکی در سپتامبر سال گذشته، زمانی که برای دریافت جایزه‌ای به پاس یک عمر تلاش هنری از طرف جشنواره فیلم زوریخ، وارد فرودگاه زوریخ شد،‌ بر اساس حکم بازداشتی که ۳۱ سال پیش، به سبب برقرار رابطه جنسی با دختری ۱۳ در آمریکا علیه وی صادر شده بود، توسط مقامات پلیس بازداشت شد.

به دنبال این بازداشت، ایالات متحده از مقامات سوئیسی درخواست کرده بود که پولانسکی را برای حضور در دادگاه و رسیدگی به اتهاماتش، به ایالات متحده تحویل دهند.

پولانسکی پس از بازداشت، مدت دو ماه را در حبس به سر برد و پس از آن به قید وثیقه سه میلیون یورویی، تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، پولانسکی در ویلای شخصی خود در کوه‌های جنوب غرب سوئیس به سر می‌برد و پلیس به مچ پای وی مچ‌بند ردیاب بسته بود.

اِولین ویدنر-‌شلومپف، یکی از مقامات وزارت دادگستری،‌ روز دوشنبه و پس از آزادی پولانسکی، اظهار داشت که رومن پولانسکی به ایالات متحده تحویل داده نخواهد شد و تمامی محدودیت‌هایی نیز که طی این چند ماه بر وی اعمال شده بود، از میان برداشته خواهند شد.

شلومپف در ادامه افزود که سوئیس در مورد مجرم بودن یا نبودن پولانسکی نظری ندارد و آزادی پولانسکی توجیهی برای تبرئه پولانسکی از اتهاماتش نیست.

پرونده قضايی عليه، رومن پولانسکی، فیلمساز زاده لهستان و خالق فیلم‌هایی نظیر پیانیست و محله چینی‌ها به سال ۱۹۷۷ باز می‌گردد. وی در آن زمان به اتهام داشتن روابط جنسی نامشروع با یک دختر ۱۳ ساله دستگیر شد. پولانسکی پس از پذیرش اتهامات توسط قاضی پرونده به ۹۰ روز زندان و حضور در جلسات روانکاوی محکوم شد.

پس از ۴۲ روز حبس، پزشک روانکاو زندان صحت روانی پولانسکی را تأیید کرد و پولانسکی از زندان آزاد شد. به دنبال این آزاد قاضی پرونده اعلام کرد که پولانسکی برای گذراندن مابقی حکم خود به زندان باز خواهد گشت، اما پولانسکی پس از آزادی از زندان، به فرانسه رفت و هیچ‌وقت به آمریکا بازنگشت.
XS
SM
MD
LG