لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

رفسنجانی: تخلف از مصوبات مجلس و مجمع تشخیص ناپسند است


آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز سه‌شنبه، در افتتاحیه هشتمین اجلاس این مجلس با تأکید بر محوریت قانون، تخلف دولت محمود احمدی‌نژاد از مصوبات مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را «ناپسند» دانست.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرد که تخلف از قانون یعنی استبداد، دیکتاتوری و خودسری، و افزود: «اگر قانون ضعف دارد باید اصلاح شود، اما تا هست باید به آن عمل کرد و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص باید رعایت شود و تخلف از آنها پسندیده نیست».

این اظهارات در حالی بیان شده است که در هفته‌های اخیر برخی از شخصیت‌های منتقد دولت از جمله شماری از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی دولت را به «قانون‌شکنی» متهم کرده‌اند و در آخرین اقدام، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد هشدار داده بود که صبر مجلس در برابر «قانون‌شکنی دولت» اندازه دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان خود با اشاره به «توجه به قانون» به عنوان تنها راه ممکن گفت: «آنها که مخالفت دارند اگر عضو این ملت هستند باید بفهمند که بر اساس قانون باید عمل شود. البته اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما آن‌چه حاکم و داور است قانون و سیاست‌های کلی است و حتی اگر قانونی بر خلاف سیاست‌های کلی باشد‌ باطل است».

«جریان خودسر سم کشور است»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن انتقاد از برخی اقدامات «خودسرانه» گفت که این اقدامات «برای کشور سم است» و افزود: «آدم‌هایی هستند که به اسم ذوب در ولایت، همه کارهای دیگری که در کشور انجام می‌شود را به پای رهبری می‌گذارند، در حالی که باید بگویم مسئولیت هر شخصی در قانون مشخص است و نباید هر کاری کنیم و بعد القا کنیم که به نام رهبری است».

در جریان حوادث انتخابات و رویارویی با معترضین به نتایج آن، بارها مقامات مختلف کشور از جریانات «خودسر» سخن به میان آورده و برخی از سرکوب‌های اعتراضات را به افراد «خودسر»‌ نسبت داده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در دی‌ماه سال گذشته و پس از حوادث روز عاشورا در تهران از افراد «غیرمسئول» خواست که «خودسرانه» عمل نکنند و افزود که همه چیز باید بر روال قانون انجام شود.

همچنین در همین راستا و پس از آن‌که مجمع روحانیون حمله‌کنندگان به خانه مهدی کروبی در شهریور سال جاری را متعلق به «نیروهای رسمی» جمهوری اسلامی دانست، سپاه محمد رسول‌الله ضمن رد ارتباط حمله‌کنندگان به منزل آقای کروبی با «بسیج و سپاه» از آنها تحت عنوان «افراد خودسر» یاد کرد.

سپاه محمد رسول‌الله روز يك‌شنبه در بيانيه‌اى، تجمع مقابل منزل مهدى كروبى، از سران مخالف دولت، را «محكوم» كرده و گفته است كه «مسببان تجمع و تيراندازى مقابل منزل كروبى افرادى كاملا خودسر و كاملا بى‌ارتباط با بسيج و سپاه هستند».

آیت‌الله رفسنجانی در ادامه سخنانش افزود که حرکت غیر‌قانونی موجب «دشمنی و تفرقه» خواهد بود و تأکید کرد که در حکومت قانون وجود دارد و همه باید بر محور قانون حرکت کنند.

«هیچ گاه تحریم‌ها علیه ما به این اندازه شدت نداشته»

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگر از سخنانش به تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و تصریح کرد که تا نون هیچ‌گاه تحریم ‌ای اعمال شده علیه ایران به این شدت نبوده‌اند.

وی در ادامه افزود: «هیچ وقت این‌قدر بخشنامه در مجامع جهانی شامل شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم در دولت‌ها علیه خودمان نداشتیم».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به تحریم‌های مضاعف برخی از کشورها علیه ایران گفت: «در حال حاضر برخی دولت‌ها جداگانه علیه ما وارد میدان شده‌اند و کشورهای اطراف ما را نیز علیه جمهوری اسلامی ایران فعال می‌کنند».

شورای امنیت سازمان ملل در اواسط خردادماه سال جاری، به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای توقف فعالیت بحث‌بانگیز اتمی‌اش، دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا گذاشت که به دنبال آن ایالات متحده، استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب رساندند.

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه با تأکید بر شوخی نگرفتن تحریم‌ها خاطرنشان کرد که «هیچ‌وقت» برنامه‌ریزی برای تهاجم به ایران تا این حد حساب‌شده نبوده است.

XS
SM
MD
LG