لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

گزارشگران بدون مرز: اطلاع‌رسانی، جاسوسی نیست


سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ضمن آنکه خواستار آزادی فوری دو روزنامه نگار بازداشت شده آلمانی در ایران شد، محکوم شدن این دو نفر به «جاسوسی» از سوی مقامات قضایی را نقض قوانین ایران و بین‌الملل دانست.

به نوشته وبسایت رسمی سازمان گزارشگران بدون مرز، ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر کل گزارشگران بدون مرز تلاش این دو روزنامه نگار برای جمع‌آوری اطلاعات و تهیه گزارش را جزو حقوق اساسی آن‌ها دانست و افزود: «اطلاع‌رسانی، جاسوسی نیست.»

وی در ادامه تصریح کرد که این دو نفر سعی داشتند در کشوری که دولت آن در حوزه مطبوعات و پوشش خبری «هیچ آزادی» قائل نمی‌شود و برای روزنامه نگاران خارجی به سختی ویزا صادر می‌کند، «به وظیفه خود عمل کرده و در مورد وقایع به صورت عادلانه اطلاع رسانی کنند.»

گزارش منابع مستقل حاکی است اين دو شهروند آلمانی از سوی ماموران امنیتی و در حال مصاحبه با سجاد قادرزاده، فرزند سکينه محمدی آشتيانی که در آستانه اعدام قرار دارد، بازداشت شدند. در جريان يورش ماموران، آقای قادرزاده و هوتن کيان، وکيل خانم آشتيانی، نيز بازداشت شدند.

به دنبال این بازداشت مقام های آلمانی از جمله گيدو وستروله، وزير امور خارجه اين کشور، خواستار آزادی بی قيد و شرط اتباع آلمانی شدند ولی جمهوری اسلامی ايران تا کنون به اين درخواست ها پاسخ نداده است.

چندی پیش، یکی از دو متهم آلمانی که نام وی فاش نشده است با برنامه خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران گفت‌و‌گو کرد و در این مصاحبه، این فرد که سخنانش ترجمه می‌شد اعلام کرد که مینا احدی، مسئول «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار و اعدام» وی را برای انجام مصاحبه با پسر و وکیل محمدی آشتیانی، به سفر به ایران ترغیب کرده است.

در این برنامه به نقل از این فرد گفته شد: «من هیچ اطلاعی در باره این پرونده نداشتم اما خانم احمدی خبر داشت. وی مرا به ایران فرستاد و از دستگیری من بهره‌برداری تبلیغاتی کرد... من اشتباهم را می‌پذیرم و چون اطلاعی از پرونده (سکینه آشتیانی) نداشتم از سوی خانم احدی اغفال شدم.»

آقای ژولیارد پخش اعترافات این روزنامه نگار از تلویزیون دولتی ایران را یک «تبلیغ فریبکارانه» خواند و گفت: «تا کنون، هیچ اقدام رسمی علیه این دو روزنامه نگار صورت نگرفته است و حتی شکایت نامه‌ای در این مورد تنظیم نشده است. از این گذشته، اصلا مشخص نیست که این ویدئو تحت چه شرایطی ضبط شده است.»

وزیر امور خارجه آلمان در اواخر مهرماه اعلام کرد که یکی از کارکنان سفارت این کشور در تهران برای اولین بار با این دو شهروند بازداشت شده آلمانی که در تبریز به سر می‌برند، ملاقات و حال آن‌ها را نسبتاً خوب گزارش کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان در روز سه شنبه، ۲۶ آبان نیز از دومین دیدار یکی از اعضای سفارت آلمان در تهران با این دو نفر خبر داد و افزود که دولت آلمان با تمام قوا در تلاش است تا این مسئله را هرچه سریع‌تر حل کند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که یک روز پیش از آن رئیس دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد که جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی «محرز» است و عملکردشان نشان می‌دهد که «این افراد برای جاسوسی آمده‌اند.»
XS
SM
MD
LG