لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

شش نامزد نهایی جایزه ادبی بوکر اعلام شدند


داوران جایزه ادبی «من بوکر» روز سه شنبه،‌ ۱۶ شهریور، فهرستی شش نفره از نامزدهای نهایی این جایزه را در حالی اعلام کردند که نام پیتر کری نویسنده استرالیایی که تا کنون دو بار جایزه بوکر را از آن خود کرده است نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.

به نوشته وب‌سایت رسمی بوکر، کتاب‌های «طوطی و اولیویه در آمریکا» از پیتر کری، «اتاق» از اما داناهیو، «در اتاق ناآشنا» نوشته دیوید میچل، «قضیه فینکلر» از هووارد جیکوبسون، «آواز طولانی» اثر آندریا لیوی و «سی» از تام مک‌کارتی، در این فهرست شش نفره جای گرفته‌اند.

این شش رمان از میان سیزده رمان فهرست اولیه جایزه بوکر ۲۰۱۰ انتخاب شده‌اند و قرار بر این است که برنده نهایی بوکر ۲۰۱۰ در تاریخ ۲۰ مهرماه اعلام شود.

جایزه ۵۰ هزار پوندی «من بوکر» یکی از معتبرترین و مشهورترین جوایز ادبی دنیاست که سالانه به رمانی نوشته یک نویسنده اهل بریتانیا، ایرلند و یا کشورهای مشترک‌المنافع اهدا می‌شود.

سال گذشته، هیلاری منتل، نویسنده سرشناسی بریتانیایی با رمان «تالار گرگ‌ها» این جایزه را از آن خود کرد.

«اتاق»، یاد‌آور «خانه وحشت»

در میان شش رمان برگزیده بوکر، نام رمان «اتاق»، علاوه بر ارزش ادبی، به دلیل ارتباطی که با وقایع فراموش نشدنی سال ۲۰۰۸ میلادی در اتریش دارد، در رسانه‌ها مطرح است.

رمان «اتاق» از اما داناهیو، برگرفته از ماجراییست که در سال ۲۰۰۸ میلادی بسیاری از رسانه‌ها را با خبری باور‌نکردنی رو به رو کرد؛ یوزف فریتزل، مردی اتریشی دختر خود را به مدت ۲۴ سال در سردابی واقع در پایین منزل مسکونی‌اش، که بعدها توسط رسانه‌ها لقب «خانه وحشت» را گرفت، زندانی کرده و بنا بر اعتراف خودش، پدر هفت فرزند خود در نتیجه رابطه با دخترش است.

اما داناهیوی ۴۰ ساله که جوان‌ترین نامزد این فهرست به شمار می‌رود، برای دریافت جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۰ به مصاف پیتر کری رفته است؛ یکی از دو نویسنده‌ای که تا کنون دو بار جایزه بوکر را از آن خود کرده است و در صورت بردن بوکر سال ۲۰۱۰، تنها نویسنده‌ای خواهد بود که سه بار موفق به دریافت جایزه بوکر شده است.

پیتر کری برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ با کتاب «دغل‌باز» در فهرست نهایی بوکر جای گرفت، با این حال وی در سال ۱۹۸۸ با کتاب «اسکار و لوسیندا» که در سال ۱۹۹۷ نیز مبنای ساخت فیلمی با همین نام شد و در سال ۲۰۰۱ با «تاریخ حقیقی»‌ موفق به دریافت جایزه بوکر شد.

علاوه بر پیتر کری، نام دو نویسنده دیگری که پیش از این در فهرست اولیه و یا نهایی بوکر جای گرفته بودند نیز به چشم می‌خورد.

دیمون گالگوت، از آفریقای جنوبی پیش از این و با رمان «دکتر خوب» نامش در فهرست نهایی جایزه بوکر سال ۲۰۰۳ جای گرفته بود.

همچنین هووارد جیکوبسون نیز تا کنون دو بار به عنوان یکی از نامزدهای فهرست اولیه بوکر انتخاب شده بود؛ یک‌بار در سال ۲۰۰۲ و با رمان «چه کسی اکنون پشیمان است» و بار دیگر در سال ۲۰۰۶ با رمان «شب‌های کالوکی». کالوکی نام نوعی ورق‌بازی است.

برنده جایزه بوکر ۲۰۱۰ می‌تواند یقین داشته باشد که نامش در زمره نام‌آوران و کتابش مورد توجه بسیاری از رمان دوستان جهان قرار خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG