لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

استقبال ایالات متحده از مذاکرات رهبران سوریه و عراق


ایالات متحده با استقبال از مذاکرات روز چهارشنبه رئیس‌جمهور سوریه و نخست‌وزیر عراق در دمشق، این روند را زمینه‌ساز همگرایی مجدد عراق در منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق و بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه می‌توانند به عراق کمک کنند تا جایگاه خود در منطقه را بازیابد و افزود که عراق و سوریه با روابط سازنده خود می‌توانند نقش سازنده‌ای در همگرایی مجدد عراق در منطقه ایفا کنند.

دیدار نوری مالکی و بشار اسد در روز چهارشنبه، در حالی صورت گرفت که سال گذشته نوری مالکی صراحتاً سوریه را به حمایت از شورشیان در کشورش متهم کرده بود؛ اتهامی که از سوی سوریه رد شد.

به دنبال مطرح شدن این اتهام،‌ دمشق و بغداد سفرای خود را به کشور فراخواندند اما در ماه گذشته و با افزایش تمایل طرفین به بهبود روابط، هر دو کشور با بازگشت سفرا بر سر پست‌های خود توافق کردند.

پس از دیدار نوری المالکی و بشار اسد، دفتر آقای مالکی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در مورد بهبود روابط میان دو کشور در جهت برآورده کردن علایق مشترک و قدرت بخشیدن به امنیت و ثبات منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید که بشار اسد نیز ابراز خوشنودی کرده است که روابط میان بغداد و دمشق با شکل‌گیری دولت جدید عراق در آینده نزدیک رو به بهبودی خواهد گذاشت.

ار ماه مارس که انتخابات پارلمانی عراق با نتایج نزدیک به پایان رسید، مذاکرات احزاب سیاسی برای تشکیل دولت در این کشور آغاز شد و در نهایت پس از گذشت حدود شش ماه از انتخابات، ائتلاف شیعیان اتحاد ملی و ائتلاف حاکمیت قانون که دولت فعلی را به نخست وزیری نوری‌المالکی در اختیار دارد، بر سر نخست وزیری نوری المالکی در دولت جدید توافق کرده و وی را به عنوان نامزد نخست وزیری دولت ائتلافی به پارلمان معرفی کردند.

با این‌حال این دو ائتلاف در حال حاضر جمعاً ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار دارند و این در حالی است که برای تشکیل دولت در اختیار داشتن ۱۶۳ کرسی لازم است؛ در غیر این صورت دولت شکننده‌ای شکل خواهد گرفت.

آقای مالکی به تازگی از تمامی احزاب سياسی رقيب خود در اين کشور خواسته است تا برای پايان دادن به بحران تشکیل دولت در این کشور، اختلافات را کنار گذاشته و با یکدیگر وارد مذاکره شوند.
XS
SM
MD
LG