لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

اعتصاب صدها هزار کارگر در اروپا


معترضین به طرح صرفه‌جویی‌های اقتصادی اتحادیه اروپا، بروکسل
معترضین به طرح صرفه‌جویی‌های اقتصادی اتحادیه اروپا، بروکسل
صدها هزار نفر از کارگران و نمایندگان اتحادیه‌های کارگری کشورهای اروپایی روز چهارشنبه، در اعتراض به اقدامات دولت‌های اتحادیه اروپا در راستای اجرای طرح «ریاضت اقتصادی» یا صرفه‌جویی‌های اقتصادی کاهش بودجه‌ها و اصلاحات کارگری را در بر دارد، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اتحادیه‌های کارگری پیش از این از کارگران اروپایی دعوت کرده‌بودند که روز چهارشنبه، هفتم مهر در اعتراض به تدابیر صرفه‌جویانه دولت‌ها به منظور کاهش کسری بودجه و اصلاحات کارگری که به باور کارگران بر وضعیت و امنیت مالی کارگران تأثیر منفی خواهد گذاشت، دست به اعتصاب بزنند.

به دنبال این فراخوان، روز چهارشنبه کارگران در کشورهایی نظیر ایرلند، اسپانیا، ایتالیا،‌ یونان و صربستان دست به اعتصاب و راهپیمایی زدند و در بروکسل پایتخت بلژیک نیز هزاران نفر در اعتراض به تصمیم دولت‌ها مبنی بر کاهش بودجه‌ها که متعاقاً موجب کاهش دستمزدها، حقوق بازنشستگی و مزایای کلیدی مشاغل را به دنبال خواهد داشت، در مقابل ساختمان اتحادیه اروپا گرد آمدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در اعتراض به این اقدام، حدود صد هزار نفر از سی کشور نظیر آلمان، لهستان و انگلستان، در بروکسل گرد آمده و به سوی ساختمان اتحادیه اروپا راهپیمایی کردند تا به گفته خودشان «هزینه‌های انسانی کاهش بودجه» را به اتحادیه اروپا گوشزد کنند.

همچنین در اسپانیا که در حال حاضر از هر پنج نفر یک نفر بیکار است، به گفته منابع اتحادیه‌های صنفی تجاری، در حدود ۹۵ درصد کارگران بخش صنعتی در اعتصاب ۲۴ ساعته شرکت کرده و دست از کار کشیدند که این اعتصاب بخش‌های ماشین‌سازی، آهن، معدن، الکترونیک و صنعت ماهیگیری این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

از زمان آغاز بحران مالی در جهان در حدود دو سال پیش، میلیون‌ها موقعیت شغلی در اروپا از دست رفته است و به دنبال آن با بالا رفتن کسری بودجه دولت‌های اروپایی، کمیسیون اتحادیه اروپا تصمیم به مجازات آن دسته از اعضای اتحادیه اروپا گرفت که دارای کسری بودجه هستند.

به دنبال این تصمیم و به منظور جبران این کسری‌، دولت‌های اروپایی تصمیم بر کاهش بودجه‌ها گرفتند که این مسئله خشم مردم به ویژه کارگران اتحادیه اروپا را برانگیخته است.
XS
SM
MD
LG