لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

صدای شما؛ چرا ایران به جام جهانی راه نیافت؟


بحث آزاد اين هفته برنامه «صداى شما، صداى فردا» به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و بررسی دلائل راه نیافتن تیم ملی ایران به این مسابقات اختصاص داشت.

تیم ملی فوتبال ایران بر خلاف سال ۲۰۰۶ که توانست به جام جهانی آلمان راه یابد، در این دوره مجوز حضور در آفریقای جنوبی را بدست نیاورد. در سال ۲۰۱۰ تیم‌های استرالیا، کره جنوبی، کره شمالی و ژاپن به عنوان نمایندگان قاره آسیا در جام جهانی آفریقای جنوبی حضور یافتند و با سایر تیم‌های حاضر در جام به رقابت پرداختند.

در بحث آزاد اين هفته، دو شنونده به نام هاى ابوالقاسم و پدرام از ايران شركت كردند و نظراتشان را در مورد تیم ملی فوتبال ایران و جام جهانی با یکدیگر درمیان گذاشتند و به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین فریبرز قریب، کارشناس ورزشی رادیو فردا هم به عنوان مهمان در بحث این هفته حضور پیدا کرد.



در ابتدای برنامه، آرتا پورملک به صحبتهای منوچهر متکی، وزیرامور خارجه ایران که گفته بود کشورهای تحریم کننده ایران در حال حذف از جام جهانی هستند، اشاره کرد و نظر کارشناس برنامه را جویا شد.

فریبرز قریب هم در این باره گفت: «در این دوره جام جهانی پیش بینی کارشناسان معتبر فوتبال درمورد آینده تیم‌ها که کاملا براساس مباحث تاکتیکی بود نیز غلط از آب در آمد، چه برسد به آقای منوچهر متکی که وزیر امور خارجه هستند. ایشان بهتر است به همان مسایلی که در آنها تخصص دارند بپردازند نه اینکه در مورد فوتبال پیش بینی کنند.»

پدرام هم در این باره گفت: «متأسفانه فوتبال در کشور ما سیاسی شده است و چوب آن را هم خورده ایم. وقتی در بین دو نیمه بازی ایران و کره جنوبی به بازیکنان فشار آورده می شود که دستبندهای سبزشان را باز کنند، نتیجه آن شکست تیم ایران و عدم راهیابی به جام جهانی می‌شود.»

در ادامه برنامه، فریبرز قریب در مورد تفاوتهای فوتبال ایران با سایر تیم‌های آسیایی حاضر در جام جهانی گفت: «ایران هم اکنون در رده بندی فیفا، تیم چهارم آسیاست ولی در عمل ما تبدیل به یک تیم درجه دوم آسیا شده ایم. فوتبال برنامه ریزی می خواهد. مثلا ژاپنی ها از چندین سال پیش برای امروز، برنامه ریزی داشته اند.»

ابوالقاسم هم در مورد افشین قطبی و شیوه مربیگری او گفت:« باید به او فرصت داد تا طرز فکر خودش را پیاده کند نه اینکه همه چیز به او دیکته شود. قطبی و امثال قطبی در حال حاضر به درد فوتبال ایران نمی خورند چون در کار آنها دخالت می شود و چهره‌های سیاسی در امور فوتبال تاثیرگذار هستند.»

فریبرز قریب در پایان برنامه درباره مربیگری در تیم ایران گفت:«من با تعویض زود به زود مربیان مخالفم. ایران به یک مربی در جه اول خارجی نیاز دارد که بیاید و تمام تیم‌های پایه تا بزرگسالان را در اختیار بگیرد و برای مربیان کلاس آموزشی بگذارد؛ آنهم نه شش ماهه و یکساله، بلکه به مدت ۵ سال و بیشتر. ما با استخدام مربیان درجه دو و سه خارجی به هیچ کجا نخواهیم رسید.»
XS
SM
MD
LG