لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

صدای شما؛ افزایش اجاره‌بهای مسکن در ایران


نمایی از شهر تهران
نمایی از شهر تهران
در بحث آزاد این هفته «صدای شما؛ صدای فردا» که موضوع آن به «افزایش اجاره‌ بهای مسکن در ایران» اختصاص دارد، دو شنونده از ایران، پدرام و علی و همچنین آرش حسن‌نیا، کارشناسی اقتصادی رادیو فردا شرکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف جمهوری اسلامی، اجاره بهای منازل در ایران اخیراً افزایش یافته است که به باور آرش حسن‌نیا دلایل متفاوتی را برای این افزایش قیمت می‌توان برشمرد.

آقای حسن‌نیا در این میان از جمله به جدی‌تر شدن اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها اشاره می‌کند که موجب شده است مالکین مسکن برای جلوگیری از مواجه شدن با شوک قمیتی ناشی از واقعی شدن قیمت‌ها، از اکنون قیمت‌ها را بالا ببرند.

وی همچنین به افزایش رشد نقدینگی و متعاقب آن، تورم نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش اجاره‌بهای مسکن اشاره می‌کند.



به گفته آقای حسن‌نیا، تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که افزایش قیمت مسکن از یک الگوی پله‌ای پیروی می‌کند؛ به این صورت که قیمت به عنوان مثال در دوسال افزایش پیدا می‌کند، در دوسال بعدی تثبیت می‌شود و دوسال پس از آن نیز بار دیگر به طور مداوم افزایش می‌یابد.

پدرام که ساکن تهران است، دو دلیل را برای این افزایش قیمت بر می‌شمرد: شکست طرح‌های دولت احمدی‌نژاد پیرامون انتقال بخشی از جمعیت تهران به خارج از پایتخت و همچنین عدم توفیق این دولت در اجرایی کردن کامل طرح‌هایی نظیر مسکن مهر و زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله.

وی می‌گوید اگر طر‌ح‌ انتقال جمعیت تهران به خارج از پایتخت با موفقیت روبرو می‌شد و یا آینده خوشبینانه‌ای برایش پیشبینی می‌شد، نباید تقاضا برای مسکن در تهران تا این حد بالا می‌رفت و اگر دیگر طرح‌های مربوط به بخش مسکن نیز طر‌ح‌های موفقی بودند، با افزایش بالای اجاره بها مواجه نمی‌شدیم.

علی که در شیراز ساکن است معتقد است که نباید تمامی تقصیر‌ها را به گردن دولت انداخت و می‌افزاید که صاحبان مسکن نیز باید اجاره‌بهای منصفانه‌ای را برای منازل خود در نظر بگیرند.

وی می‌گوید که قیمت‌های مسکن در حال حاضر غیرواقعی است و با مکان مورد نظر تناسب ندارد. علی به عنوان مثال می‌گوید به تازگی خود وی در جست و جو برای اجاره منزل به یک مسکن ۱۲۰ متری برخورده است که برای آن ۲۵ میلیون تومان پیش و ۲۵۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته شده بود.

آرش حسن‌نیا در پاسخ به علی می‌گوید در اقتصادی که بیشتر از ۸۰ درصد آن در اختیار دولت است، طبیعی است مسئول اصلی رکود اقتصادی، دولت و سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تلقی می‌شوند.

وی می‌افزاید دنیای اقتصاد با واقعیات سرو کار دارد و با توصیه‌های اخلاقی و آرمانی نمی‌توان یک کشور را از لحاظ اقتصادی اداره کرد.

در ادامه بحث به اظهارات علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی مبنی بر ارائه یک بسته سیاستی برای اجاره بهای مسکن تا پایان سال جاری اشاره می‌شود.

به نوشته خبرگزاری مهر به نقل از آقای نیکزاد، برای ارائه و عملیاتی کردن این بسته از نظرات تمامی کسانی که در بخش مسکن صاحب نظر هستند استفاده خواهد شد تا از مجرای قانون، دولت بر روی قیمت اجاره مسکن کنترل داشته باشد.

آرش حسن‌نیا معتقد است سیاست‌های تنظیم بازاری که دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در پیش گرفته‌اند، معمولا پاسخ مناسبی نداشته‌ و تا اندازه بسیار زیادی ناکام مانده‌اند.

وی می‌گوید که مداخله دولت در بازار نه تنها نتایج خوشایندی نخواهد داشت بلکه بی‌نظمی به همراه خواهد آورد.

به باور کارشناس اقتصادی رادیو فردا، راهکار برونرفت از این مشکل افزایش و تسریع ساخت و ساز است.

آرش حسن نیا می‌گوید ساخت و ساز مسکن در ایران باید در حدی صورت بگیرد که میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد. وی توضیح می‌دهد زمانی که عرضه بر تقاضا برتری داشته باشد، به نقطه‌ای می‌رسیم که در اصطلاح اقتصادی به آن «نقطه بهینه» می‌گویند و در این زمان است که می‌توان قیمت منصفانه‌تری را برای مسکن رقم زد.

با اینحال آقای حسن‌نیا در ادامه می‌افزاید از آنجایی که ساخت و ساز در ایران صنعتی نشده است و کماکان به صورت سنتی صورت می‌گیرد، هم قیمت ساخت مسکن بالاست و هم مدت زمان آن به طرز غیر منطقی طولانی است.
XS
SM
MD
LG