لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

تشدید بحران ناشی از سیل در مناطق جنوبی پاکستان


صدها هزار نفر از ساکنان مناطق جنوبى پاکستان در روزهای گذشته به دنبال شدت گرفتن سیل و آبگرفتگى در این مناطق مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، در حالى که نزدیک به یک ماه از بارش شدید باران‌هاى موسمى و جارى شدن سیل در مناطق وسیعى از پاکستان مى‌گذرد، در روزهاى گذشته مناطق جنوبى این کشور بیش از مناطق دیگر تحت تاثیر پیامدهاى سیل قرار گرفته‌اند.

در این میان ایالت سند، واقع در جنوب پاکستان بیشترین زیان را از سیل این کشور متحمل شده است. به طورى که بر اساس اعلام دفتر هماهنگى امور بشردوستانه سازمان ملل متحد از مجموع ۲۳ ناحیه در این ایالت ۱۹ ناحیه بر اثر سیل ویران شده‌ است.

سیل پاکستان در مجموع حدود یک پنجم از کل مساحت این کشور را در هم نوردیده و زندگى ۱۷ میلیون نفر از جمعیت ۱۶۷ میلیون نفرى این کشور را مختل کرده است.

غلام‌على پاشا، یکى از مقام‌هاى محلى در ایالت سند روز شنبه در تشریح وضعیت این ایالت گفته است: « از روز سوم ماه آگوست تاکنون بیش از هفت میلیون نفر در سند خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند، که یک میلیون نفر آنها در دو روز گذشته دست به این کار زده‌اند.»

وى با بیان این که ابعاد این فاجعه گسترده‌تر از آن است که دولت پاکستان به تنهایى بتواند از عهده آن برآید، تاکید کرده است، هر چند دولت براى مهار بحران تلاش مى‌کند، اما همچنان نیازمند حمایت‌هاى بین‌المللى است.

به گفته این مقام محلى، تنها در ایالت سند پاکستان دو میلیون و سیصد هزار نفر از سیل‌زدگان نیازمند سرپناه و غذا هستند.

بر اساس گزارش‌هاى دیگر سیل به سمت ناحیه تاتا در حال حرکت است و آب بخش‌هایى از این ناحیه از جمله شهر ده هزار نفری بلو را در بر گرفته و بسیارى از ساکنان این ناحیه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و حرکت به سمت شهرهاى مکلى و کراچى شده‌اند.

در حالى که برخى گزارش‌ها از بحرانى‌تر شدن اوضاع در مناطق سیل زده جنوب پاکستان حکایت مى‌کند، سازمان ملل متحد نگران گسترش گرسنگى و بیمارى در میان کودکان در مناطق سیل زده است.

به گفته مارتین موگوانیا، هماهنگ‌ کننده امور بشر دوستان سازمان ملل در پاکستان، حدود ۷۲ هزار کودک در مناطق سیل زده با گرسنگى مفرط و بیمارى دست به گریبان هستند و اگر اقدامى صورت نگیرد، این کودکان در معرض خطر مرگ قرار مى‌گیرند.

پیشتر نیز سازمان بهداشت جهانى، اعلام کرده بود، شیوع بیمارى‌هاى واگیر در مناطق سیل‌زده پاکستان به مشکل جدى یراى حدود یک میلیون نفر از قربانیان سیل در این کشور تبدیل شده است.

بدترین فاجعه طبیعى در تاریخ پاکستان حدود هشت میلیون نفر از ساکنان این کشور را نیازمند کمک کرده و بخش‌هایى عمده‌اى از زمین‌هاى کشاورزى در این کشور را نابود کرده است.

بر اساس اعلام دولت پاکستان سیل در این کشور تاکنون باعث مرگ ۱۶۰۰ نفر و زخمى شدن ۲۳۶۶ نفر دیگر شده است. همچنین به گفته مقام‌هاى پاکستانى میلیون‌ها نفر از سیل زدگان با خطر گرسنگى و بیمارى روبرو هستند.
XS
SM
MD
LG