لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

مشايى: وزراى پيشنهادى احمدی‌نژاد تغيير نمى‌كنند


معرفی فاطمه آلیا به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با انتقادهای بسیاری حتی در میان اصولگرایان روبرو شده است.
معرفی فاطمه آلیا به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با انتقادهای بسیاری حتی در میان اصولگرایان روبرو شده است.
اسفنديار رحيم‌ مشايى، رییس دفتر محمود احمدی نژاد، اعلام كرد که وزراى پيشنهادى براى آموزش و پرورش و نيرو تغيير نكرده‌اند و دولت در انتظار پايان تعطيلات مجلس است.

آقای رحيم مشايى روز سه‌شنبه اظهار داشت: «وزراى پيشنهادى هيچ تغييرى نكردند و منتظر آغاز به كار مجدد مجلس هستيم.»

مجلس شوراى اسلامى همچنان در تعطيلات تابستانى است و تا پنجم مهرماه جلسه علنى نخواهد داشت.

پس از آن كه مجلس شوراى اسلامى به سوسن كشاورز و محمد على‌آبادى به عنوان وزيران پيشنهادى احمدى‌نژاد براى وزارتخانه‌هاى آموزش و پرورش و نيرو راى اعتماد نداد، وى در نيمه شهريورماه فاطمه آليا و على ذبيحى را به عنوان گزینه‌های دوم خود براى اين دو وزارتخانه به مجلس معرفى كرد.

با اين حال تنها دو روز پس از اعلام وصول نامه معرفى اين دو وزير پيشنهادى در مجلس، محمود احمدى‌نژاد نامه معرفى خود را به دلیل تقارن با شب‌های قدر در ماه رمضان پس گرفت.

برخى از گمانه‌زنى‌ها حاكى از آن بود كه آقای احمدى‌نژاد به دليل «مخالفت علما با معرفى وزير زن» نامه معرفى اين دو نفر را از مجلس پس گرفته است.

پيشتر محمدتقى رهبر، رئيس مجمع نمايندگان روحانى مجلس، با اشاره به «مخالفت جمعى از علما و مراجع» با وزارت زنان نسبت به معرفى دوباره وزير زن از سوى احمدى‌نژاد ابراز نگرانى كرده بود.

وى همچنين محمود احمدى‌نژاد را به بى‌توجهى به توصيه على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى، متهم كرد كه، به گفته آقاى رهبر، از وى خواسته بود «در زمينه حضور وزير زن در كابينه علما را راضى كند».

علاوه بر اين شمار زيادى از نمايندگان مجلس نسبت به صلاحيت خانم آليا براى اداره وزارت آموزش و پرورش ابراز ترديد كرده‌اند. خانم آلیا از نمايندگان حامى احمدى‌نژاد در مجلس شوراى اسلامى به شمار مى‌رود.

آقای مشایی در حالی از عدم تغییر گزینه‌های رئیس خود خبر داده است که نورالله حيدرى، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزارى فارس خواستار معرفى فرد ديگرى به عنوان وزير پيشنهادى آموزش و پرورش شد و افزود: «اگر رئيس جمهور فاطمه آليا را دوباره به عنوان وزير پيشنهادى آموزش و پرورش معرفى كند به طور قطع رأى نخواهد ‌آورد.»

اسماعيل كوثرى، عضو فراكسيون انقلاب اسلامى مجلس، نيز با انتقاد از معرفى فاطمه آليا به عنوان وزير آموزش و پرورش به ايلنا گفته است: «وزير پيشنهادى آموزش و پرورش بايد با مسائل آموزشى آشنايى كامل داشته باشد.»

علاوه بر وزارتخانه‌هاى آموزش و پرورش و نيرو، وزارت رفاه نيز همچنان بدون وزير است و محمود احمدى‌نژاد براى اين سه وزارتخانه فعلا سرپرست تعيين كرده است.

مجلس شوراى اسلامى در اوايل شهريورماه به ۱۸ وزير از ۲۱ وزير پيشنهادى محمود احمدى‌نژاد راى اعتماد داد تا دولت جديد تشكيل شود. بر اساس قوانين جمهورى اسلامى رئيس قوه مجريه تا سه ماه فرصت دارد براى وزارتخانه‌هاى باقى‌مانده وزير معرفى كند.

مجلس شوراى اسلامى به فاطمه آجرلو گزينه پيشنهادى احمدى‌نژاد براى وزارت رفاه نيز راى اعتماد نداد.
XS
SM
MD
LG