لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

ایران: تهدیدهای غرب برای تحریم بی‌اثر است


حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
سخنگوى وزارت خارجه جمهورى اسلامى ایران در واكنش به تهديد رهبران فرانسه و آلمان براى تشديد تحريم‌هاى جهانى عليه ايران از تحريم‌ها با عنوان «ابزارى سوخته شده» نام برد و رهبران فرانسه و آلمان را به دخالت در امور داخلى جمهورى اسلامى متهم كرد.

حسن قشقاوى روز سه‌شنبه، در واكنش به اظهارات آنگلا مركل صدر اعظم آلمان و نيكولا ساركوزى، رئیس جمهوری فرانسه، در باره احتمال تشديد تحريم‌ها در صورت خوددارى ايران از مذاكره بر سر برنامه اتمى خود، سران آلمان و فرانسه را به « تاثير پذيرى از افكارخصمانه دولتمردان صهيونيست» متهم كرد.

قشقاوى افزود: «استفاده از ابزار سوخته شده و بى اعتبار تحريم هيچ خللى در مطالبات قانونى و حقوقى جمهورى اسلامى ايران نخواهد داشت و هرگز اين رويكردها تاثيرى در منطق گفتگو و عدالت خواهى ملت ايران نخواهد داشت.»

رهبران آلمان و فرانسه روز دوشنبه اعلام كرده بودند، چنانچه ايران تا اواخر ماه سپتامبر به نگرانى هاى غرب در باره برنامه هسته اى خود پاسخ ندهد، با تحريم هاى شديدتر روبرو خواهد شد.

آنگلا مركل و نيكولا ساركوزى پس از ديدار با يكديگر در برلين همچنين خواستار اجماع گسترده جهانى براى حل مساله هسته‌اى ايران شده بودند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريكا، پیشتر، پانزدهم سپتامبر را به عنوان آخرين فرصت براى پاسخگويى ايران به پيشنهاد گروه پنج كشور آمريكا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان براى حل و فصل اين تنش تعيين كرده بود.

نيكولا ساركوزى نيز روز دوشنبه با تاكيد بر لزوم پاسخگويى ايران در فرصت باقيمانده گفته بود: «آلمان و فرانسه موضع واحدى در قبال تشديد تحريم ها عليه ايران خواهند داشت.»

در اين ميان مقام‌هاى آلمانى روز دوشنبه اعلام كردند، مديران كل سياسى وزارتخانه‌هاى امور خارجه شش كشور درگير پرونده هسته‌اى ايران روز چهارشنبه در فرانكفورت گردهم مى‌آيند، تا مقدمات نشست بعدى گروه پنج بعلاوه يک را در باره برنامه اتمى ايران فراهم كنند.

نشست گروه پنج بعلاوه يک در باره برنامه اتمى ايران قرار است در اواخر ماه سپتامبر و در حاشيه نشست عمومى سازمان ملل متحد در نيويورک برگزار شود.

ايالات متحده آمريكا و ساير كشورهاى غربى ايران را متهم مى‌كنند كه در پوشش يک برنامه صلح آميز هسته‌اى به دنبال دستيابى به سلاح‌هاى هسته‌اى است؛ اما ايران مى‌گويد، برنامه اتمى‌اش صرفاً اهداف صلح آميز را دنبال مى‌كند.

آژانس بين المللى انرژى اتمى به عنوان عالى ترين نهاد نظارت كننده بر فعاليت هاى هسته‌اى در جهان در گزارش هاى خود اعلام كرده است، نمى‌تواند ماهيت صلح آميز برنامه اتمى ايران را تاييد كند.
XS
SM
MD
LG