لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

روسیه: اسرائیل قصد ندارد به ایران حمله کند


دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه، نسبت به پیامدهای حمله به ایران هشدار داد.
دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه، نسبت به پیامدهای حمله به ایران هشدار داد.
رييس جمهور روسيه می گوید: مقام‌هاى اسراييلى به او تضمين داده‌اند كه قصد حمله به ايران را ندارند و آیت الله علی خامنه‌اى هم اعلام كرد، تهران در پى نابودی اسراييل نيست.

دميترى مدودف، رييس جمهور روسيه، در گفت و گويى اختصاصى با شبكه خبرى «سى‌ ان‌ ان» آمريكا گفته است: شيمون پرز، رييس جمهور اسراييل، به وى تضمين داده است كه اسراييل برنامه‌اى براى حمله به ايران ندارد.

وى در عين حال نسبت به پيامدهاى حمله اسراييل به ايران هشدار داد و آن را «بدترين گزینه قابل تصور» دانست.

در اين ميان آیت الله على خامنه‌اى رهبر جمهورى اسلامى ايران، نيز روز يكشنبه در ديدار مسئولان حكومتى با وى به مناسبت عيد فطر، «ادعاى رسانه‌هاى غربى مبنى بر تلاش جمهورى اسلامى ايران براى نابودى رژيم صهيونيستى را با استفاده از تجهيزات نظامى» دروغ دانست و افزود: «جمهورى اسلامى ايران براى قضيه فلسطين يك طرح معقول، منطقى و انسانى دارد كه آن را ارائه كرده است.»

رهبر ایران در عين حال اسراييل را يك « دولتى جعلى» خواند و افزود: «در چنين شرايطى اگر سخنى هم بر ضد غاصبان صهيونيست گفته شود، دشمنان با استفاده از ابزارهاى تبليغاتى خود سيل تهمت را روانه مى كنند و مى گويند عده اى مى خواهند يك دولت عضو سازمان ملل را از بين ببرند.»

وى همچنين آمریکا را متهم كرد كه «در چارچوب سياست ايران هراسى» خود به « خطر موشك هاى ايرانى» دامن مى‌زنند.

آیت الله خامنه‌اى افزود: «اين ادعا، تهمتى است كه مطرح مى شود، در حالي كه جمهورى اسلامى ايران در سى سال گذشته به هيچ كشورى حمله نكرده است.»

سخنان ضد اسراییلی محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته به حساسیت‌ها در قبال برنامه اتمی ایران به ویژه در اسراییل دامن زده است.

اسراییل بارها گفته است که برنامه اتمی ایران را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و به دنبال بالا گرفتن تنش برسر این برنامه، ایالات متحده آمریکا و اسراییل اعلام کرده‌اند، هیچ گزینه‌ای را برای حل و فصل این مسئله از دستور کار خود خارج نمی‌کنند.

با این حال باراک اوباما رییس جمهور جدید آمریکا اعلام کرده است، تلاش خواهد کرد مساله اتمی ایران را از طریق دیپلماتیک حل کند.

از سوى ديگر، رييس جمهور روسيه در بخش ديگرى از گفت و گوى خود با سى‌ ان‌ ان كه متن آن روز يكشنبه در سايت اينترنتى كاخ كرملين منتشر شده است، اعلام كرد: كشورش حق فروش انواع موشك از جمله سامانه ضد هوايى اس-۳۰۰ را به ايران براى خود محفوظ مى‌داند.

مقام‌هاى اسراييلى از اين بابت نگران هستند كه ايران از اين سامانه موشكى براى دفاع از تاسيسات اتمى خود در برابر حملات احتمالى استفاده كند و از اين رو روسيه را براى صرف نظر كردن از فروش اين جنگ‌افزارهاى پيشرفته به ايران تحت فشار قرار داده‌اند.

این نگرانی در حالى مطرح می شود كه رييس جمهور روسيه مى‌گويد: كشورش تنها تجهيزات دفاعى در اختيار ايران قرار مى‌دهد و موشك‌هاى اس-۳۰۰ نيز از اين زمره به شمار مى‌آيد.
XS
SM
MD
LG