لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

سهراب اعرابی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد



فیلم مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی در گورستان بهشت زهرا تهران

سهراب اعرابی، جوان نوزده ساله‌ای که در راهپیمایی مردم تهران در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با شلیک گلوله کشته شد، بامداد روز دوشنبه در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی با شرکت بستگان و اعضای خانواده وی و نيز شماری از مردم تهران برگزار شد. مقام‌های امنيتی از خانواده اعرابی خواسته بودند، از «سياسی کردن» مراسم خاکسپاری خودداری کنند و هر چه سريع‌تر آن را به پايان ببرند.

در باره نحوه و زمان دقيق کشته شدن سهراب اعرابی تاکنون گزارش دقيقی منتشر نشده است. برخی گزارش‌ها حکايت از آن دارد که وی روز ۲۵ خرداد ماه و در جريان راهپيمايی ميليونی طرفداران ميرحسين موسوی در تهران هدف گلوله قرار گرفته و در بيمارستان جان سپرده است.

مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی روز شنبه بيستم تيرماه خبر مرگ سهراب اعرابی را به خانواده وی اطلاع داده بودند.

در اين ميان مليحه محمدی، عمه سهراب اعرابی، به راديو فردا گفته است: «سهراب بر اثر اصابت گلوله به زير قلبش کشته شده است.»

خانم محمدی افزود: سهراب اعرابی پس از شرکت در راهپيمايی ۲۵ خرداد، ديگر به خانه برنگشته بود.

در اين مدت مادر وی هر روز برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندش به مقابل زندان اوين می‌رفت، ولی مسئولان مربوطه از دادن اطلاعات خودداری می‌کردند.

راهپيمايی مسالمت آميز روز ۲۵ خرداد با دعوت مير حسين موسوی و با حضور صدها هزار معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در تهران برگزار شد. به دنبال انجام اين راهپيمايی، راديو دولتی ايران اعلام کرده بود، دست کم هفت نفر در اين روز در تهران کشته شدند.

خانم محمدی می گويد: «جنازه آقای اعرابی روز ۲۹ خرداد يعنی چهار روز پس از ناپديد شدن وی به پزشک قانونی تحويل داده شده است.»

وی می افزايد: «هيچ توضيحی در مورد مرگ وی به خانواده اش ارائه نشده ولی از آنها خواسته شده تا تشييع جنازه را سياسی نکنند.»

پيشتر، سايت نوروز، ارگان رسمی جبهه مشارکت، که از تشکل‌های اصلاح‌طلب است، نوشته بود: «سهراب اعرابی بر اثر فشارهای وارده در زندان جان باخته است. سعيد مرتضوی دادستان تهران قول آزادی وی را داده بود، متأسفانه عصر روز گذشته در دفتر آقای مرتضوی به مادر اين جوان ۱۹ سال گفته می‌شود فرزندش فوت شده است.»

سايت امير کبير نيز نوشته است که سهراب اعرابی در تظاهرات اعتراضی ۲۵ خرداد فعال بود. به نوشته اين سايت، وی که سال آخر دبيرستان را می‌گذراند و برای امتحان کنکور آماده می‌شد از روز ۳۰ خرداد دستگير شد.

اين سايت می‌افزايد: در اخباری که در اين باره به سرعت در دنيای مجازی به چرخش افتاد نوشته شده که او زير شکنجه کشته شده است.

مقامات امنيتی ايران در هفته‌های اخير صدها نفر از معترضان، روزنامه‌نگاران و شخصيت‌های سياسی را بازداشت کرده‌اند.

پيشتر سازمان عفو بين‌الملل از احتمال شکنجه چند تن از نزديکان ميرحسين موسوی که به دنبال انتخابات رياست جمهوری دستگير شدند و واداشتن آنها به «اعترافات» تلويزيونی شديداً ابراز نگرانی کرد.

بر اساس آمارهای رسمی دست‌کم ۲۰ نفر در روايدادهای پس از انتخابات به دست بسيج يا نيروهای انتظامی کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG