لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

شرکت اماراتی از مزايده اپراتور سوم تلفن همراه در ایران کنار گذاشته شد


شرکت اماراتی اتصالات برنده مزایده اپراتور سوم تلفن همراه در ایران شده بود.
شرکت اماراتی اتصالات برنده مزایده اپراتور سوم تلفن همراه در ایران شده بود.
مقام‌های ايرانی اعلام کردند که يک کنسرسيوم ايرانی- اماراتی را از پروژه اپراتور سوم تلفن همراه در ايران کنار گذاشته اند.

مديرکل روابط عمومی سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی ايران روز دوشنبه با اعلام اين خبر به خبرگزاری ايرنا گفته است، براساس قوانين مزايده، با کنار رفتن کنسرسيوم ايرانی- اماراتی «تامين اتصالات» از پروژه اپراتور سوم، يک کنسرسيوم مشترک ايرانی- کويتی با نام «زين ايران» به عنوان مجری پروژه مزبور انتخاب شده است.

به گفته «محمدرضا فرنقی زاده» کنسرسيوم «زين ايران» با همکاری «صندوق بازنشستگی صدا و سيما»،‌ «صندوق ذخيره فرهنگيان» و شرکت مخابرانی «زين» کويت تشکيل شده است.

اين در حالی است که کنسرسيوم «تامين اتصالات» دی ماه سال گذشته رسماً به عنوان برنده نهايی مزايده انتخاب شده بود. قراربود اين کنسرسيوم که متشکل از شرکت ايرانی «تامين تله کام» (وابسته به سازمان تامين اجتماعی) و شرکت «اتصالات» امارت است، ظرف ۱۵سال، مبلغ ۱۶۰هزار ميليارد ريال به دولت ايران پرداخت کرده و ۱۷ميليون مشترک تلفن همراه را نيز جذب کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ايلنا، ميان شرکت اماراتی «اتصالات» و شرکت ايرانی «تامين تله کام» اختلاف نظرهايی در مورد اجرای پروژه اپراتور سوم پيش آمده بود و از اين رو رييس شرکت اماراتی برای حل و فصل اين اختلاف‌ها به ايران آمده بود و با ميانجی‌گری محمد سليمانی وزير ارتباطات ايران با مسئولان سازمان تامين اجتماعی به مذاکره پرداخته بود.

اختلاف عمده ميان دو طرف نحوه مديريت و تامين سرمايه برای اجرای اين پروژه بود. شرکت ايرانی به دنبال آن بود که با حفظ ۵۱ درصد سهم خود در اين کنسرسيوم مديريت کامل آن را در اختيار داشته باشد، در حالی که شرکت اماراتی نيز خواهان مشارکت در مديريت به موازات تامين سرمايه بود.

خبرگزاری فرانسه با انعکاس خبر کنار گذاشتن «اتصالات» از مزايده اپراتور سوم، دليل اين اقدام را به نقل از مقام‌های وزارت ارتباطات ايران «عمل نکردن کنسرسيوم اتصالات به تعهدات خود» ذکر کرده است.

همچنين کنسرسيوم «اتصالات» اعلام کرده است، برای دريافت مجوز اجرای پروژه اپراتور سوم تلفن همراه در ايران مبلغ ۴۰۰ ميليون دلار پرداخته است.

در حالی که وزير ارتباطات ايران روز يکشنبه گفته بود که کنسرسيوم «تامين اتصالات» چنين مبلغی را به دولت ايران نپرداخته و به دليل ارايه نکردن ضمانت‌های لازم و عدم پرداخت حق ليسانس در موعد مقرر از دور مزايده خارج شده است.

در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه ايران، پنج کنسرسيوم پيشنهادهای خود را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی ارائه کرده بودند. اين شرکت‌ها شامل کنسرسيوم زين ايران، کنسرسيوم عمران‌تل، کنسرسيوم تامين اتصالات، کنسرسيوم فناوری موج و کنسرسيوم آبی بودند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه در باره کنار گذاشته شدن شرکت «اتصالات» از مزایده اپراتور سوم تلفن همراه در ایران آمده است، بيش از يک دهه از عمر تلفن همراه در ايران می‌گذرد و بيش از ۴۵ ميليون نفر از جمعيت ۷۱ ميليون نفری ايران تلفن همراه دارند.

شرکت دولتی مخابرات ايران و شرکت خصوصی «ايرانسل» دو شرکت عرضه کننده خدمات تلفن همراه در ايران هستند.
XS
SM
MD
LG