لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

شرکت سران و نمایندگان ۱۰ کشور در جشن جهانى نوروز در تهران


در نخستین سال ثبت جهانى نوروز در تقویم مناسبت‌هاى سازمان ملل متحد جشن جهانى نوروز با حضور سران و مقام‌هاى عالى‌رتبه ۱۰ کشور در تهران برگزار مى‌شود.

به گزارش خبرگزارى‌هاى ایران، جلال طالبانى، رییس جمهور عراق، امام‌على رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، حامد کرزاى، رییس جمهور افغانستان و قربانقلى بردى‌محمداف، رییس جمهور ترکمنسان در جشنى که روز شنبه هفتم فروردین ماه به مناسبت نوروز در کاخ سعدآباد تهران برگزار مى‌شود، حضور خواهند داشت.

همچنین وزراى امور خارجه و نمایندگانى از کشورهاى جمهورى آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز در نخستین مراسم بین‌المللى گرامى‌داشت نوروز پس از ثبت آن از سوى سازمان ملل متحد به عنوان یک مناسبت جهانى در تهران شرکت مى‌کنند.

رضا موسوى، معاون گردشگرى سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى ایران در باره برگزارى جشن نوروز در ایران به خبرگزارى مهر گفته است: « پس از برگزارى جشن ملى نوروز، هفتم فروردین ماه جشن جهانى نوروز با حضور ۱۰ کشور صاحب پرونده نوروز، پنج رئیس جمهور و وزراى خارجه کشورهاى مذکور، به همراه برخى کشورها که سنت نوروز در آن کشور جارى است، در تهران برگزار مى شود.»

وى افزوده است: « هشتم فروردین ماه نیز وزارى خارجه کشورهاى میهمان بازدیدى از حافظیه، سعدیه و تخت جمشید خواهند داشت تا حضور میلیونى مردم ایران را در نوروز مشاهده کنند.»

مجمع عمومى سازمان ملل روز چهارم اسفند ماه سال گذشته خورشیدى قطعنامه‌اى را به تصویب رساند که به موجب آن نوروز به عنوان یک مناسبت جهانى در تقویم سازمان ملل متحد ثبت شده است.

این قطعنامه به طور مشترک از سوى ایران و کشورهاى جمهورى آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان ارایه شده بود.

علاوه بر برگزارى جشن جهانى نوروز در کاخ سعد آباد تهران، قرار است در روز هشتم فروردین ماه مراسمى نیز با شرکت سران سه کشور فارسى زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان در شیراز برگزار شود.

امام‌على رحمان، روز جمعه وارد تهران شده است و حامد کرزاى نیز قرار است، جمعه شب براى شرکت در جشن نوروز به ایران سفر کند.

همچنین جلال طالبانى، رییس جمهور عراق نیز براى شرکت در جشن جهانى نوروز روز جمعه به همراه مسعود بارزانى وارد تهران شده است.

از سوى دیگر در حالى که محمود احمدى‌نژاد، به طور رسمى از الهام على‌اف، رییس جمهور آذربایجان برای شرکت در جشن نوروز دعوت کرده بود، این کشور تنها وزیر امور خارجه خود را به تهران فرستاده است.
XS
SM
MD
LG