لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

نیکولا سرکوزى: توافقنامه هسته‌اى تهران گام مثبتى است


نیکولا سرکوزی
نیکولا سرکوزی
نیکلا سارکوزى، رییس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه از توافقنامه هسته‌اى تهران به عنوان یک «گام مثبت» نام برده و درعین حال خواستار توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران شده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه نیوکلا سرکوزى، رییس جمهور فرانسه، از توافق میان ایران، ترکیه و برزیل در باره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران به عنوان یک «گام مثبت» یاد کرده است.

در بیانیه‌اى که توسط دفتر رییس جمهور فرانسه منتشر شده، در این باره آمده است: «رییس جمهور بر این باور است که خروج ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده از ایران گام مثبتى است».

در بخش دیگرى از این بیانیه آمده است: «از نظر منطقى این اقدام باید با توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران تکمیل شود».

در حالى که قدرت‌هاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شوراى امنیت سازمان ملل شتاب بخشیده و حتى مقام‌هاى آمریکاىى از «پیشرفت» در مذاکرات در این باره سخن گفته‌اند، رهبران ایران، ترکیه و برزیل روز دوشنبه در تهران توافقنامه‌اى ۱۰ ماده‌اى را در باره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران امضا کردند.

در بیانیه مشترکى که سه کشور در این باره منتشر کرده‌اند، توافق شده است، جمهورى اسلامى ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود را به ترکیه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

همچنین بر اساس یکى از بندهاى این توافقنامه «۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنى‌ شده ایران در ترکیه به صورت امانت نگهدارى شود، که در مالکیت ایران خواهد بود، و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند».

استقبال رییس جمهور فرانسه از این توافقنامه در حالى است که ایالات متحده آمریکا نسبت به تاثیر آن در حل تنش بر سر مساله هسته‌اى ایران اظهار بدبینى کرده است.

کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌اى در این باره اعلام کرد: «با توجه به نقض مکرر ایران از تعهداتش و نیاز به پرداختن به مسائل اساسى و پایه‌اى در برنامه اتمى ایران، آمریکا و جامعه جهانى هنوز نگرانى‌هاى خود را دارند».

رابرت گیبس، سخنگوى کاخ سفید، در این بیانیه افزوده است:«ایران هنوز باید صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌هاى اتمى خود را ثابت کند و در غیر این صورت با عواقب آن از جمله تحریم‌ها، روبرو شود».

رابرت گیبس همچنین توافقنامه تهران را مبهم خوانده و افزوده است که هنوز نشان نمى‌دهد که آیا ایران حاضر به قبول تعهداتش و همکارى با کشورهاى درگیر در پرونده اتمى ـآمریکا، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان – هست یا تصمیم به چنین کارى ندارد.

پیشتر نیز کاترین اشتون، رییس سیاست خارجى اتحادیه اروپا نیز در واکنش به توافق تهران با ترکیه و برزیل در مبادله سوخت اتمى در خاک ترکیه، آن را بخشى از درخواست آژانس بین‌المللى انرژى اتمى خوانده بود.

خانم اشتون روز دوشنبه در یک کنفرانس خبرى در مادرید در این باره اظهار داشته بود:«این توافقى که به دست آمد، پاسخ به درخواستى بود که آژانس بین‌المللى انرژى اتمى مطرح کرده بود».

خانم اشتون افزوده بود: «پیشنهاد آژانس حرکتى از سوى حسن نیت بود و براى تایید این که حق استفاده از انرژى صلح آمیز اتمى براى کشورها محفوظ است. با این حال، هنوز به مسئله اصلى پرداخته نشده که قصد برنامه اتمى نظامى است و ما هنوز امیدواریم مذاکرات رسمى در این مورد با ایران داشته باشیم».

سخنگوى بان کى مون، دبیرکل سازمان ملل، هم روز دوشنبه در واکنش به توافق تهران با ترکیه و برزیل گفته است: «توافق یاد شده دلگرم کننده است اما تهران باید به قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل عمل کند».
XS
SM
MD
LG