لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

‌اردوغان برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد تهران شد


در حالی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه سفر خود را به تهران بعید اعلام کرده بود، وی یکشنبه شب به تهران رفته است تا به همراه رییس جمهور برزیل با رهبران ایران درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بحث‌ و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رجب‌طیب‌ اردوغان، نخست وزیر ترکیه شامگاه روز یکشنبه وارد تهران شد و از سوی حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران در فرودگاه مهر‌آباد مورد استقبال قرار گرفت.

این سفر در حالی انجام شده است که آقای اردوغان روز جمعه گفته بود، به علت آن که ایران هیچ گامی برای حل مساله هسته‌ای خود برنداشته است، بعيد است همزمان با سفر رييس جمهور برزيل به ایران سفر کند.

وی در این باره گفته بود «اگر لازم شد، وزير خارجه (ترکيه) شايد برود و اگر لازم شد من هم بعداً خواهم رفت».

با این حال و در حالی که وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در تهران سرگرم مذاکره با همتای ایرانی خود بود، نخست وزیر این کشور برنامه سفر خود به جمهوری آذربایجان را به تعویق انداخت، تا بتواند روز دوشنبه در گفت و گوهای رییس جمهور برزیل با مقام‌های ایرانی بر سر بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی شرکت کند.

همچنین رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از احتمال برگزاری نشست سه جانبه رییس جمهور برزیل، نخست وزیر ترکیه و محمود احمدی‌نژاد در روز دوشنبه خبر داده است.

از سوی دیگر لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل که شنبه شب وارد تهران شده است، پیش از سفر به تهران در باره اهداف سفر خود به ایران به خبرنگاران در مسکو گفته بود: «اکنون من باید تمام آنچه را که در طول سال‌هاى طولانى فعالیت سیاسى‌ام فرا گرفته‌ام به کار بندم، تا بلکه بتوانم دوستم، احمدى‌نژاد را براى کنار آمدن با جامعه جهانى متقاعد سازم».

این در حالی است که در گزارش‌های منتشر شده در باره مذاکرات روز یکشنبه رییس جمهور برزیل در ایران هیچ اشاره‌ای به مساله هسته‌ای ایران نشده است.

پیشتر رجب طیب اردوغان، اعلام کرده بود ترکيه و برزيل از ایران خواسته‌اند، با صدور بیانیه‌ای عزم خود را برای حل تنش بر سر برنامه اتمی خود نشان دهد.

برزيل و ترکيه که از اعضای غيردائم شورای امنيت سازمان ملل هستند، تاکنون با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران مخالفت کرده و تلاش‌هايی را برای حل ديپلماتيک تنش هسته‌ای ایران آغاز کرده‌اند، هر چند کشورهای غربی و روسیه چندان به موفقیت این تلاش‌ها خوشبین نیستند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هاىى علیه ایران اعمال کرده و از ایران خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اروانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدام ایران براى غنى‌سازى بیشتر اورانیوم پس از آن صورت گرفت که تهران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى مبادله اورانیوم کمتر غنى‌شده خود با سوخت ۲۰ درصدى مورد نیاز براى رآکتور تهران خوددارى کرده بود.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود جمهورى اسلامى ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز خود براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

جمهورى اسلامى ایران در ماه‌هاى گذشته در واکنش به تشدید فشارهاى جهانى بارها خواستار تغییراتى در این پیشنهاد و از جمله مبادله اورانیوم در داخل خاک ایران شده است که این درخواست‌ها با مخالفت قدرت‌هاى بزرگ روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG