لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

فرمانده نیروی مقاومت بسیج: شخصی از آمریکا ندا را کشت


ندا آقا سلطان به نماد اعتراض‌های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران تبدیل شده است
ندا آقا سلطان به نماد اعتراض‌های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران تبدیل شده است
در حالی که فرمانده نیروی مقاومت بسیج گفته است، قتل ندا آقاسلطان در جریان رویدادهای پس از انتخابات کار یک آمریکایی بوده است، پدر ندا به رادیو فردا گفت: مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون قاتل دخترش را معرفی نکرده‌اند.

محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، روز دوشنبه در سخنانی در باره کشته شدن ندا آقا سلطان گفت: «شخصی از آمریکا خانمی را در جریان اغتشاشات اخیر تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فریاد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ایران است».

این اظهارات در حالی بیان می شود که پدر ندا آقا سلطان روز سه‌شنبه در گفت و گو با «رادیو فردا» با اشاره به این که شاهدان عینی از فردی به نام «عباس کارگر جاوید» به عنوان قاتل ندا نام برده‌اند، اظهار داشت، تاکنون مراجع قضایی درجمهوری اسلامی کسی را به عنوان قاتل ندا معرفی نکرده و تنها گفته‌اند که قاتل وی را پیدا خواهند کرد.

ندا آقا سلطان که به نماد اعتراض‌های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران تبدیل شده است، روز سی‌ام خرداد ماه و در جریان یکى از راهپیمایى‌های معترضان کشته شد.

تصاویر ویدئویى لحظه جان باختن این دانشجوی ۲۷ ساله به سرعت در اینترنت و تلویزیون‌هاى مهم دنیا پخش شد و بازتاب بسیار گسترده‌ای در جهان داشت.

شاهدان عینی می‌گویند، فردی به نام عباس کارگر جاوید، که گویا از اعضای بسیج بوده است، با شلیک گلوله به قلب ندا و با استفاده از کلت کمری وی را کشته بود.

این در حالی است که سردار محمدرضا نقدی با متهم کردن «دشمنان به فضاسازی تبلیغاتی در جنگ نرم ‌علیه جمهوری اسلامی ایران» از یک آمریکایی به عنوان قاتل ندا یاد کرده و گفته است: « خود آنها (غربی‌ها) صدها زن و بچه را در افغانستان و عراق قتل‌عام کرده و اسم یکی از آنها را هم کسی نمی‌داند.»

پیشتر نیز عبدالله عراقی، فرمانده وقت سپاه تهران بزرگ، که نیروهای تحت امرش مسئول سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در پایتخت ایران بودند، در باره قتل ندا آقاسلطان گفته بود: «این حادثه در یکی از خیابان‌های فرعی اتفاق افتاد و هیچ کدام از نیروهای بسیج یا انتظامی در متن حادثه حضور نداشتند، البته نوع فیلمبرداری قتل ایشان نشان می‌دهد که حادثه کاملاً برنامه‌ریزی شده بود.»

همچنین اسماعیل احمدى مقدم، فرمانده نیروى انتظامى جمهوری اسلامی نیز چند روز پس از کشته شدن ندا، قتل وی را «یک سناریوى از پیش تعیین شده» قلمداد کرده و گفته بود: «آرش حجازى یکى از شاهدان این ماجرا که در این پرونده‌ نقش داشته است و اقدام به سم پاشى علیه نظام کرده، فرارى است و وزارت اطلاعات در پى دستگیرى این فرد است.»

آرش حجازی، پزشک جوانی که از نزدیک شاهد تیرخوردن و جان باختن ندا بود، در باره نحوه کشته شدن وی به «رادیو فردا» گفته بود: «در روز شنبه، ۳۰ خرداد ماه، ساعت هفت بعد از ظهر در منطقه‌ای در یکی از خیابان‌های حاشیه کارگر، بعد از تظاهراتی که مردم برگزار کرده بودند و مورد حمله نیروهای شورشی قرار گرفته بودند و داشتند به کوچه‌های فرعی فرار می‌کردند، خانم ندا آقا سلطان که بنده در آن مقطع اسم شان را نمی‌دانستم در فاصله یک متری من ایستاده بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت. من سعی کردم به ایشان کمک کنم. اما متاسفانه موفق نشدم. و ایشان توی دست‌های من فوت کردند.»

وی در باره قاتل ندا هم گفته است: «مردم ایشان را دستگیر کردند. مرد میانسال تنومندی بود. ایشان دائم فریاد می‌زد که من نمی‌خواستم بکشمش. من در آن حالت دخالتی در ماجرا نداشتم و کنار ایستاده بودم و فقط نظاره گر بودم. به هر حال بین مردم دعوا و اختلاف نظر بود که با این فرد چه کنند؟ در نهایت به این نتیجه رسیدند که کارت‌های شناسایی فرد مزبور را بگیرند و رهایش کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون از هر گونه اظهار نظری درباره تعقیب قانونی عباس کارگر جاوید و یا تحقیقات احتمالی در باره نقش وی در کشتن ندا آقا سلطان خودداری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG