لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

رفسنجانی: رویدادهای پس از انتخابات، از اتفاقات ناگوار زندگی سیاسی من بود


اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از کسانی که به گفته وی با «تندروی‌ها و افراطی‌گری‌های» خود نظام را در «مهلکه‌های سخت» قرار می‌دهند، از رویدادهای پس از انتخابات نیز به عنوان اتفاقات ناگوار زندگی خود یاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، روز دوشنبه در سخنانی در دیدار با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز از «حوادث تلخ انتخابات و پس از انتخابات دهم» به عنوان یکی از رویدادهای ناگوار در زندگی سیاسی خود یاد کرده است.

آقای رفسنجانی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی به شدت از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده بود، نخستین مقام عالی‌رتبه ایرانی بود که وضعیت پس از انتخابات در ایران را «بحرانی» نامیده بود.

وی در نخستین و آخرین خطبه‌هاى نمازجمعه خود پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران در روز ۲۶ تیر ماه سال گذشته خورشیدی، پیشنهادهایى نیز براى خروج از این بحران ارایه کرده بود که سخنان وى با واکنش تند حامیان دولت روبه‌رو شد.

با این همه رئیس مجلس خبرگان رهبری در اظهارنظرهای بعدی خود نیز همچنان بر «راهکارهای ارائه شده خود در نماز جمعه تهران» اصرار ورزیده است.

آقای رفسنجانی همچنین در مناسبت‌های مختلف به انتقاد از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته و چند روز پیش نیز با بیان اینکه گروهی برای طرد «روحانیت اصیل، مبارزین استخوان خردکرده، یادگاران جبهه و جنگ و مدیران ارزشمند سابق» از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، تأکید کرده بود، مردم به این گروه اجازه موج‌سواری نخواهند داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان روز دوشنبه خود نیز بدون نام بردن از فرد یا گروه خاصی، از کسانی که با «تصمیمات و اقدامات غیرعاقلانه» خود نظام جمهوری اسلامی را در «مهلکه‌های سخت» قرار می‌دهند، انتقاد کرده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این باره گفته است: «در حال حاضر تندروی‌ها و افراطی‌گری‌های برخی که با تصمیمات و اقدامات غیرعاقلانه خود انقلاب و نظام را در مهلکه‌های سخت که دشمن در پی آن است قرار می‌دهند از نگرانی‌های اساسی است که باید با اتفاق و وحدت و همدلی در داخل، بهانه‌های دشمنان بیرونی را از دست آنان خارج و کشتی انقلاب و نظام را به ساحل امن و سلامت برسانیم».

در اواخر تیر ماه سال جاری فائزه هاشمی، دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه‌ای در باره دیدگاه پدرش نسبت به رویدادهای کشور گفته بود: «ایشان، به شدت نگران آینده مملکت هستند».

دختر هاشمی رفسنجانی در این باره که آیا پدرش برای رفع این نگرانی کاری هم می‌کند یا نه، اظهار داشته بود: «در هر حال ایشان با سیاست خودشان کار می‌کنند و هر سیاستمداری روش خاص خودش را دارد».

در این میان آقای رفسنجانی روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در باره چگونگی حضورش در تحولات سیاسی کشور گفته است: «بنده همواره در طول سالیان دراز انقلاب، مواضع و نظرات خود را بیان کرده‌ام و در حال حاضر هم همین‌گونه عمل می‌کنم. اما همواره از دعوای سیاسی پرهیز داشته‌ام. نمی‌خواهم دشمن از اختلافات داخلی ما فرصت ضربه زدن به نظام و انقلاب را به دست آورد.»

وی همچنین از جمهوریت و اسلامیت نظام به عنوان «دو رکن خلل‌ناپذیر مردم‌سالاری دینی» یاد کرده و گفته است: «افراط و تفریط در هر کدام از این دو بخش ضربه جبران‌ناپذیری به نظام، انقلاب و آینده کشور خواهد زد».
XS
SM
MD
LG