لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

حمله شدید محمد یزدی به رئیس مجلس خبرگان و رهبران معترضان


هیئت رئیسه مجلس خبرگان ایران؛ از راست: محمد یزدی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی شاهرودی و احمد خاتمی
هیئت رئیسه مجلس خبرگان ایران؛ از راست: محمد یزدی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی شاهرودی و احمد خاتمی
در ادامه حملات حامیان دولت و روحانیان محافظه کار به آیت‌الله رفسنجانی و رهبران جنبش سبز در ایران، آیت‌الله محمد یزدی در سخنانی به شدت به رئیس مجلس خبرگان و نامزدهای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری تاخته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز دوشنبه در سخنانی در جمع شماری از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه با انتقاد شدید از دیدگاه‌های آیت‌الله رفسنجانی در مورد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به وی گفت: «شما دارید تقابل ایجاد می‌کنید بین سپاه و مردم، شما دارید مساله خشونت و حکومت نظامی را ترویج می‌کنید».

این سخنان در واکنش به اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان شده است که با اشاره به سرکوب خشونت آمیز معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران توسط سپاه پاسداران و بسیج گفته بود: «حکومت پول و نیرو دارد و می‌تواند در خیابان آدم جمع کند، ولی گروه مقابل یک عده استاد، دانشجو، کارگر، مدیر، صنعت‌گر هستند، درست نبود که بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند».

آیت‌الله یزدی همچنین با اشاره به آخرین خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله رفسنجانی اظهار داشت: «آقای هاشمی نماز جمعه که میخواند با گفتن اینکه در انتخابات تردید است همه چیز را خراب می‌کند».

از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه و گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتایج آن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها یک بار در اواخر تیر ماه اجازه یافته است، نماز جمعه تهران را اقامه کند.

وی در آخرین خطبه‌های نماز جمعه خود با بیان این که وضعیت در کشور بحرانی است، پیشنهاد‌هایی برای خروج از بحران ارایه کرده بود که به ویژه با واکنش تند حامیان دولت روبه‌رو شده بود.

آیت‌الله یزدی در همین ارتباط خطاب به رییس مجلس خبرگان رهبری گفته است: «آقای هاشمی شما چه کاره بودید که کمیته نظارت از آرا تشکیل دادید، شما عضو مجمع هستید».

این در حالی است که کمیته‌ای به نام «کمیته صیانت از آرا» توسط ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری به دلیل نگرانی آنها نسبت به دست بردن عوامل برگزار کننده انتخابات در آرای مردم تشکیل شده بود.

آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که به علت حوادث مربوط به انتخابات میان آیت‌الله رفسنجانی و رهبر جمهوری اسلامی «فاصله افتاده است»، به نشست اخیر مجلس خبرگان اشاره کرده و افزود: «نطق‌کنندگان پیش از دستور اجلاس اخیر خبرگان هم به آقای هاشمی تذکر دادند که فاصله خود را با رهبری کم کند، حتی در دیدار اعضا خبرگان با مقام معظم رهبری که بنده به علت کسالت غایب بودم، آقای هاشمی شاهرودی گلایه اعضای خبرگان از هاشمی رفسنجانی را پیش ایشان مطرح کردند».

دبیر مجلس خبرگان با اعلام این که خود وی هم چندین بار درباره آقای رفسنجانی با رهبر ایران حرف زده است، خطاب به رییس مجلس خبرگان گفت: «آقای هاشمی بیایید بازی‌های سیاسی را کنار گذاشته و به رهبری نزدیک شوید، مطمئناً رهبری هم استقبال می‌کنند».

وی در ادامه انتقاد از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعا کرد که در دوران ریاستش بر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، آقای رفسنجانی از وی خواسته بود، «پرونده قضایی دخترش را ببندند».

وی در این باره هیچ توضیحی نداده است که کدام یک از دختران آیت‌الله رفسنجانی چه پرونده‌ای در قوه قضاییه داشته است.

همزمان با مبارزات انتخابات ریاست جمهوری و نیز پس از آغاز اعتراض‌ها نسبت به نتایج آن، حامیان دولت همواره فرزندان آیت‌الله رفسنجانی را متهم به فساد مالی کرده‌اند، بدون آن که اسناد و مدارکی را در این باره ارایه نمایند.

چندی پیش فرزندان آقای رفسنجانی در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار رسیدگی به اتهام‌های مطرح شده علیه آنها شده بودند که مقام‌های قضایی ایران تاکنون در این باره اقدامی نکرده‌اند.

آیت الله یزدی در این باره نیز گفته است: «آقای هاشمی در خصوص فرزندش مهدی که به خارج سفر کرده، نیز گفته است مهدی ما هیچ مشکلی نداشته و برای کارهای شخصی به خارج رفته، وقتی صحبت پرونده می‌شود ایشان می‌گوید فرزندم مشکلی ندارد اما زمانی که از رییس قوه قضاییه موضوع را می‌شنویم جور دیگر می‌شنویم».

«جمهوری اسلامی با کسی شوخی ندارد»

آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران هم تاخت و از آنها به عنوان «سران فتنه» یاد کرد.

در روزهای اخیر و به دنبال جنجال بر سر «پاره شدن عکس آیت‌الله خمینی در روز دانشجو»، حامیان دولت و محافظه‌کاران حملات گسترده‌ای را علیه معترضان به نتایج انتخابات و به ویژه رهبران جنبش سبز آغاز کرده‌اند.

جنجال بر سر تصویر آیت‌الله خمینى پس از آن آغاز شد که تلویزیون دولتى ایران تصاویرى از پاره کردن عکس آیت الله خمینى را پخش کرد و آن را به دانشجویانى نسبت داد که در روزهاى ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذر در دانشگاه هاى تهران و برخى از شهرهاى بزرگ ایران دست به اعتراض زده بودند.

در ادامه حملات حامیان دولت به معترضان، آیت‌الله یزدی نیز با لحن تهدید آمیزی خطاب به معترضان گفت: « نظام با هیچ کس شوخی ندارد و هر کس در برابر آن بایستد عقب زده می‌شود».

آیت‌الله یزدی با انتقاد شدید از مهدی کروبی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات اظهار داشت: «من ناراحتم، شخصیتی که لباس روحانیت بر تن دارد، امروز به عنوان یک جوک در جامعه مطرح شده است و به او شیخ اصلاحات هم می‌گویند، چه کسی این شخصیت را تزلزل داده است، در همین سفر اخیر وی به قم اگر از او مراقبت نمی‌شد معلوم نبود چه اتفاقی برایش می‌افتاد».

عضو محافظه کار مجلس خبرگان رهبری با زیر سؤال بردن پیشینه میرحسین موسوی، دیگری نامزد معترض به نتایج انتخابات در باره وی گفت: «سوابق فکری میرحسین موسوی معلوم است. ایشان چه افتخاری همراه خودش دارد؟ در دوره نخست وزیری همه می‌دانند وضعیت فکریاش چگونه بود».

آیت‌الله یزدی در ادامه خطاب به نامزدهای معترض به نتایج انتخابات اظهار داشت: « از مرکب شیطانی پیاده شوید و بیایید برای خدا علیه اسلام کاری نکنید و کنار بکشید. چطور حاضر می‌شوید شعار جمهوری ایرانی سر داده شود و بعد سکوت کنید».

این اظهارات در حالی است که روز دوشنبه جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز با استفاده از عبارت‌های مشابهی معترضان به نتایج انتخابات را به سرکوب شدیدتر تهدید کرده بود.
XS
SM
MD
LG