لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

آزادی کیان تاج‌بخش و بازداشت عماد بهاور و بنیانگذار پرشین بلاگ


کیان تاج بخش در دادگاه متهمان «کودتای مخملی»
کیان تاج بخش در دادگاه متهمان «کودتای مخملی»
در حالی که در آستانه سال جدید خورشیدی کیان تاج‌بخش، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی با پرداخت وثیقه ۸۰۰ ميليون توماني به مرخصی آمده است، گزارش‌های دیگر از بازداشت عماد بهاور، از اعضای نهضت آزادی ایران و مهدی بوترابی، بنیانگذار پرشین‌بلاگ، حکایت می‌کند.

به نوشته سایت‌های اینترنتی نزدیک به جنبش سبز در ایران عباس جعفری ‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، گفته است، کیان تاج‌بخش، جامعه‌شناس و پژوهشگر ایرانی- آمریکایی شامگاه شنبه با پرداخت وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به مدت ۱۵ روز از زندان آزاد شده است.

همچنین مسعود شفیعی وکیل مدافع آقای تاج‌بخش، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، وضعیت عمومی موکلش را که حدود ۹ ماه در بازداشت به سر برده است، مناسب توصیف کرده است.

این شهروند آمریکایی ایرانی تبار در روز ۱۸ تیر و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و بازداشت گسترده فعالان رسانه‌ای و سیاسی بازداشت و در دادگاه موسوم «کودتای مخملی» به ۱۵ سال زندان محکوم شد که دادگاه تجدید نظر این حکم را به پنج سال زندان کاهش داده است.

از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه آقای تاج‌بخش می‌توان به «ارتباط با عناصر بيگانه، قبول سمت مشاوره بنياد جرج سوروس در ايران برای طراحی براندازی نرم عليه نظام جمهوری اسلامی، فعاليت تبليغی عليه جمهوری اسلامی از طريق شرکت در تجمعات غيرقانونی و ايجاد شبهه تقلب در نتيجه انتخابات ریاست جمهوری» اشاره کرد.

همزمان با انتشار خبر آزادی کیان تاج‌بخش، که دو سال پیش نیز به همراه رامین جهانبگلو و هاله اسفندیاری بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرده بود، گزارش‌های دیگری در باره ادامه بازداشت‌ها در ایران منتشر شده است.

از جمله بازداشت‌شدگان روز یکشنبه در ایران می‌توان به عماد بهاور، از اعضای نهضت آزادی ایران اشاره کرد، که برای چهارمین بار در سال جاری خورشیدی روانه زندان شده است.

به نوشته سایت اینترنتی جرس این فعال سیاسی در سال جاری و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سه بار توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت و بیش از ۵۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده بود.

وی هفته گذشته نیز به مدت ۲۴ ساعت بازداشت، ولی به علت عدم موافقت قاضی پرونده با صدور قرار بازداشت آزاد شده بود.

آقای بهاور در حالی که صبح روز شنبه برای اعتراض به حمله روز چهارشنبه ماموران امنیتی به منزلش به دادگاه مراجعه کرده بود، برای چهارمین بار بازداشت شده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در آخرین ساعت‌های روز چهارشنبه مامورین نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات با هجوم به ساختمان محل سکونت این فعال سیاسی علاوه بر بازرسی منزل شخصی وی، اقدام به ضبط اموال و توهین و تهدید خانواده و حتی بازرسی از منازل همسایگان وی کرده بودند.

علاوه بر عماد بهاور، هم اکنون امیرحسین کاظمیان و فرید طاهری از دیگر اعضای نهضت آزادی نیز همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

مهدی بوترابی، بنیانگذار پرشین بلاگ
همچنین سایت اینترنتی پارلمان نیوز، وابسته به فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه از بازداشت مهدی بوترابی، از اعضای ستاد اصلاح‌طلبان حامی موسوی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

آقای بوترابی مدیرعامل پیشین و بنیانگذار پرشین‌بلاگ، نخستین ارایه کننده خدمات وبلاگ‌نویسی در ایران بوده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه و گسترش اعتراض‌ به نتایج این انتخابات، وبلاگ‌های فارسی و سایت‌های اینترنتی در ایران به یکی از به مهم‌ترین منابع اخبار رویدادهای پس از انتخابات در ایران تبدیل شده‌‌اند.

به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى مقام‌هاى جمهورى اسلامى همواره معترضان به نتایج انتخابات و نیز کشورهاى خارجى را به تلاش براى براندازى نرم و کودتاى مخملى متهم کرده و در این چارچوب به ویژه با فعالان اینترنتى و وبلاگ‌نویسان منتقد به شدت برخورد کرده‌اند.

در همین چارچوب دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت ۳۰ نفر به اتهام «مشارکت در جنگ سایبرى آمریکا علیه جمهورى اسلامى» خبر داده بود.

هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته چند تن از فعالان سیاسی و رسانه‌ای را آزاد کرده‌اند، اما با این حال همچنان شمار زیادی چهره‌های سیاسی و نیز روزنامه‌نگارانی که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده بودند، همچنان در زندان به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG