لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

برگزاری آخرین جلسه محاکمه پنج تن از بازداشت‌شدگان روز عاشورا


عبدالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه رسیدگی به اتهام پنج تن از بازداشت شدگان تظاهرات عاشورا
عبدالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه رسیدگی به اتهام پنج تن از بازداشت شدگان تظاهرات عاشورا
آخرین جلسه رسیدگی به اتهام‌های پنج تن از بازداشت‌شدگان تظاهرات روز عاشورا که به «محاربه» و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده‌اند، روز شنبه در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و حکم دادگاه نیز «به زودی» اعلام خواهد شد.

بر اساس اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز شنبه آخرین جلسه محاکمه پنج تن از بازداشت‌شدگان تظاهرات روز عاشورا «با حضور وکلای متهمان و نماینده مدعی‌العموم» برگزار شد و حکم دادگاه «به زودی» صادر می‌شود.

در حالی که از نام و مشخصات این پنج متهم که گفته می‌شود همگی در روز عاشورا در تهران دستگیر شده‌اند، هیچ اطلاعی در دست نیست، خبرگزاری ایرنا پیشتر اعلام کرده بود، همه این افراد از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند.

در جریان تظاهرات و درگیری‌های روز عاشورا در تهران که اغلب خبرگزاری‌ها از آن با عنوان «شدیدترین رویارویی مخالفان حکومت با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی» یاد کردند، دست‌کم هشت نفر کشته و صدها نفر نیز توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند.

چند روز پیش دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده بود، پرونده ۱۶ تن از بازداشت‌شدگان حوادث روز عاشورا برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده و یکی از این متهمان به اتهام «محاربه» محاکمه می‌شود.

به دنبال سرکوب تظاهرات روز عاشورا در تهران و چند شهر بزرگ ایران، برخی از رهبران ایران و حامیان دولت با «محارب» خواندن معترضان به نتایج انتخابات، خواستار برخورد شدید با آنها شده بودند.

پیشتر گزارش‌هایی در باره احتمال اعدام چند تن از بازداشت‌شدگان روز عاشورا منتشر شده بود که محاکمه پنج نفر مورد اشاره به اتهام «محاربه» به نگرانی‌ها در این زمینه دامن زده است.

نخستین جلسه محاکمه این پنج تن روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شده بود که در جریان آن نماینده دادستان متهمان ردیف اول و دوم را به «محاربه، شرکت در اجتماعات غیرقانونی و اقدام علیه نظام و خروج غیرقانونی از کشور» و ارتباط با « منافقین و سلطنت‌طلب‌ها» متهم کرده بود.

‌در آخرین جلسه دادگاه این پنج نفر در روز شنبه، متهمان ریف سوم، چهارم و پنجم نیز از سوی نماینده دادستان به «محاربه» متهم شدند که بر اساس قوانین جزایی اسلام برای آن حکم اعدام در نظر گرفته شده است.

در کیفرخواست دادستانی تهران برای این سه نفر نیز اتهام‌هایی مانند «محاربه از طریق هواداری، ارتباط و تلاش موثر برای گروهک منافقین، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروهک منافقین از طریق تهیه و ارسال عکس و فیلم» ذکر شده است.

بر اساس اعلام دادستانی تهران هر سه متهم در سخنانی در دادگاه، به داشتن ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و حضور در اردوگاه اشرف در عراق «اقرار» کرده‌اند.

این در حالی است که مخالفان دولت در ایران و حامیان حقوق بشر می‌گویند، که این «اعتراف‌ها» که تحت فشار و شکنجه و به دنبال بازداشت‌های طولانی و بدون دسترسی متهمان به وکیل گرفته می‌شود، قابل استناد نیست.

سازمان عفو بین‌الملل‌ و سازمان دیده بان حقوق بشر به عنوان دو نهاد عمده حامی حقوق بشر در جهان، با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به احتمال صدور حکم اعدام برای شماری از بازداشت‌شدگان رویدادهای روز عاشورا در ایران ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های ایران خواسته‌اند به حقوق بازداشت‌شدگان و معترضان احترام بگذارند.

سازمان «دیده بان حقوق بشر» چند روز پیش در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود، به دنبال حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد، دولت ایران به گسترده ترین سرکوب در یک دهه اخیر دست زده است.
XS
SM
MD
LG