لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

کمیسیون کشاورزی مجلس: برنج وارداتی از‌ هند آلوده است


کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گزارشی آلوده بودن برنج‌های وارداتی از هند را تایید کرده و خواستار تشکیل هیات مستقلی برای بررسی این موضوع و ارجاع آن به قوه قضاییه شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه گزارش خود را درباره آلودگی برنج‌های وارداتی از هند در جلسه علنی مجلس قرائت کرده و آلوده بودن دست‌کم پنج نوع از برنج‌های وارداتی را تایید کرد.

در اواخر شهریور ماه سال جاری گزارش‌هایی درباره آلودگی برنج‌های وارداتی از هند در رسانه‌های ایران منتشر شده بود. مهدى پورهاشم مدیرکل استاندارد استان تهران روز ۲۵ شهریور ماه اعلام کرده بود، ۱۳ نوع برنج خارجى وارداتى غیراستاندارد و غیرقابل مصرف هستند.

به گفته وى آزمایش‌هاى انجام شده توسط کارشناسان موسسه استاندارد نشان مى‌دهد که این برنج‌ها آلوده به مواد سمى مانند مایکوتوکسین، سرب، آرسنیک و کادمیوم هستند و مصرف آنها براى مردم زیان‌آور است.

با این حال به دنبال انتشار گسترده اخبار مربوط به آلودگى برنج‌هاى وارداتى، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتى ایران روز پنجم مهرماه با تغییر موضع پیشین خود با انتشار اطلاعیه‌اى اعلام کرده بود، همه برنج‌هاى وارداتى «تحت و نظارت» هستند و «جاى هیچ‌گونه نگرانى نیست.»

در اوایل مهر ماه سال جاری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با رد گزارش وزارت بهداشت درباره «آلوده نبودن برنج‌های وارداتی»، دولت را به تلاش برای «جمع و جور کردن مساله» متهم کرد و خواستار انجام بررسی‌های بیشتر در این باره شد.

در حالی که مقام‌های دولتی در ایران آلوده بودن برنج‌های وارداتی از هند را انکار می‌کردند، برخی از رسانه‌های خبری ایران به نقل از رئیس مرکز تحقیقات کشاورزى پنجاب هند اعلام کرده بودند، در بخش‌هایى از پنجاب مقادیر زیادى فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در آب و خاک وجود دارد و چنانچه در این مناطق کشت و زرع انجام شود، این ترکیبات خطرناک در محصولات تولیدى مانند برنج نیز وجود خواهد داشت.

پس از آن که کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز آلوده بودن برنج‌های وارداتی از هند را تایید کرد، علی ادیانی‌راد، رئیس مجمع نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس گفته است، در صورت تایید گزارش کمیسیون کشاورزی از سوی نمایندگان پرونده برنج‌های آلوده به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.

نماینده قائم شهر همچنین گفته است: «از نظر کمیسیون کشاورزی برخی برنج‌های وارداتی مانند برنج هندی آلوده هستند که واردکنندگان و مسئولان مربوطه باید در این خصوص پاسخگو باشند.»

بر اساس گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بدون آن که اساساً برنج‌های وارداتی را از نظر آلودگی به مواد خطرناکی مانند آرسنیک مورد آزمایش قرار دهد، همواره عدم آلودگی برنج‌های وارداتی را به این مواد تایید می‌کرد.

به طوری که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ایران در مصاحبه‌ای در باره آلودگی برنج‌های وارداتی گفته بود: «وزارت بهداشت و درمان تمامی برنج‌های غیراستاندارد اعلام شده را مورد آزمایش و بررسی قرار داده است و در هیچ ‌یک از برنج‌ها هیچ‌گونه آلودگی مبنی بر آرسنیک، فلزات سنگین و غیره دیده نشده است.»

این در حالی که در بخش دیگری از این گزارش به نقل از مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران آمده است: «پس از انتشار برخی اخبار در جراید مبنی بر وجود الودگی احتمالی اقدام به بررسی مورد اقلامی از برنج خارجی با روش تصادفی خرید از بازار خرده فروشی تهران نموده و در آزمایشات خود به این نتیجه رسیده که سیزده مارک برنج خارجی با منشا کشور هندوستان، تماما آلوده به فلزات سنگین بوده و در سه مورد آلودگی در حد بحرانی می‌باشد.»

ایران در سال‌هاى اخیر به یکى از بزرگترین واردکنندگان برنج از هند تبدیل شده است و «واردات بی‌رویه» برنج کشاورزان ایرانی را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

غلامعلى قربانى، عضو هیات مدیره انجمن برنج ایران در اوایل مهر ماه گفته بود، در حالى که برنج‌هاى وارداتى با قیمت هر کیلو ۵۰۰ تومان وارد کشور مى‌شود، به قیمت هر کیلو ۲۰۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار مى‌گیرد.

تنها در پنج ماهه نخست سال جارى ۶۵۳ هزار تن برنج وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد رشد را نشان مى‌دهد.
XS
SM
MD
LG