لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

«کاهش شديد سطح درياچه اروميه»


برخی از کارشناسان می گویند با ادامه روند موجود دریاچه ارومیه ظرف چند سال خشک می شود.
برخی از کارشناسان می گویند با ادامه روند موجود دریاچه ارومیه ظرف چند سال خشک می شود.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی از کاهش شديد سطح درياچه اروميه و بروز بحران جدی در اين درياچه خبر داد.

کيومرث کلانتری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری مهر با «صعب العلاج» خواندن «بيماری درياچه اروميه» اظهار داشت:« در اثر بروز خشکسالی پارک ملی درياچه اروميه در بستر بيماری به سر می برد و در صورت ادامه اين روند شاهد وضعيت بدی خواهيم بود.»

مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی همچنين اعلام کرد که «تراز آب پارک ملی درياچه اروميه به عنوان يکی از مهم‌ترين زيست بوم‌های طبيعی کشور به ۱۲۷۱.۵۰ متر از سطح آبهای آزاد رسيده و اين تراز ۶.۷۰ متر کمتر از بالاترين تراز و ۲.۶۰ متر پايين تراز تراز اکولوژيک است.»

آقای کلانتری ميزان املاح موجود در آب درياچه اروميه را ۳۶۰ گرم در ليتر اعلام کرده و افزود:« تا پاييز امسال حداقل يک متر ديگر هم تراز درياچه اروميه پايين خواهد رفت و اين به خاطر تبخيری است که اتفاق خواهد افتاد.»

وی با ابراز نگرانی شديد از سرنوشت درياچه اروميه از تغييرات آب و هوايی، کاهش نزولات آسمانی، بالا رفتن دمای هوا، عدم استفاده صحيح و بهينه از آب در داخل حوزه آبی، کنترل روان‌آبها و احداث سازه‌های آبی، حفر چاه‌های آب و راندمان پايين آبياری در داخل حوزه آبريز درياچه اروميه از جمله مهم‌ترين عوامل بروز بحران در اين درياچه نام برد.

تحقيقات انجام شده نشان می‌دهد، سطح آب درياچه اروميه از ۱۲ سال پيش تاکنون رو به کاهش نهاده است. همچنين مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه که با همکاری بانک جهانی انجام شده است، بيانگر آن است که درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آينده با بحران شديدی روبه‌رو خواهد شد.

پيشتر نيز «محمد باقر داريانی» معاون استاندار آذربايجان غربی، با اشاره به بارندگی‌های خوب اخير در منطقه گفته بود، بحران در درياچه اروميه هنوز برطرف نشده است.

به گفته وی هم اکنون سطح آب درياچه اروميه نسبت به سال گذشته يک متر پايين‌تر است و بارندگی‌های سال گذشته تنها باعث افزايش ۲۰ سانتی‌متری سطح آب درياچه شده است.

«درياچه اروميه تا پنج سال ديگر خشک نمی‌شود»

در حالی که برخی از رسانه‌های ايرانی با اشاره به بحران جاری در درياچه اروميه از خطر خشک شدن آن در آينده نزديک خبر داده‌اند، کيومرث کلانتری اين نظر را که اين درياچه در عرض پنج سال خشک می‌شود، رد می‌کند.

وی در اين باره گفته است:« در حوضه آبريز درياچه اروميه که مساحت آن ۵۷ هزار و ۸۷۶ کيلومتر مربع است، يک گودال طبيعی وجود دارد که آب‌های سطحی جاری منطقه در اين حوضه آبريز ريخته می‌شود و بعيد به نظر می‌رسد، درياچه اروميه درياچه تا پنج سال آينده با اين کم آبی کاملاً نابود شود. ولی اگر روند خشکسالی همچنان ادامه يابد قطعاً از ميزان پهنه آبی درياچه کاسته خواهد شد.»

درياچه اروميه در کنار زيبايی‌های طبيعی خود يکی از بزرگ‌ترين معادن املاح در جهان به شمار می‌آيد که نزديک به هشت ميليارد متر مکعب انواع نمک‌ را در خود جای داده است.

اين درياچه پس از درياچه بحرالميت (دريای مرده) دومين درياچه شور جهان از نظر سختی آب و بيستمين درياچه بزرگ جهان به شمار می‌آيد. درياچه اروميه حدود پنج هزار و ۵۰۰ کيلومتر مربع مساحت دارد.

درياچه زيبای اروميه بين استان‌های آذربايجان شرقی و غربی قرار دارد و مساحت حوضه آبريز آن ۵۱ هزار کيلومتر و حجم آب موجود در آن حدود ۳۷ ميليارد متر مکعب است. طول اين درياچه ۱۳۵ کيلومتر و عرض آن ۱۸ تا ۵۵ کيلومتر و عميق‌ترين نقطه آن ۱۶ متر است.
XS
SM
MD
LG