لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

دریاچه ارومیه با بحران جدی روبه‌رو است


در سال‌های اخیر سطح آب دریاچه ارومیه رو به کاهش نهاده است.
در سال‌های اخیر سطح آب دریاچه ارومیه رو به کاهش نهاده است.
سطح آب درياچه اروميه در سال‌های گذشته رو به کاهش نهاده است و ادامه اين روند مرگ تدريجی اين درياچه را در پی خواهد داشت.

عوامل انسانی و همين‌طور بروز پديده خشکسالی در سال‌های گذشته باعث شده است که سطح آب درياچه اروميه نسبت به سطح درياهای آزاد به هزار و ۲۷۱ متر و ۶۴ سانتيمتر کاهش يابد که اين ميزان در مقايسه با يک ماه پيش سه سانتيمتر کمتر شده است.

«طهمورت کلانتری» مدير کل محيط زيست استان آذربايجان غربی در اين باره به خبرگزاری مهر گفته است، با کاهش ميزان آب درياچه اروميه ميزان املاح موجود در آب اين درياچه به ۳۶۰ گرم در ليتر افزايش يافته است.

تحقيقات انجام شده نشان می‌دهد، سطح آب درياچه اروميه از ۱۲ سال پيش تاکنون رو به کاهش نهاده است. همچنين مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه که با همکاری بانک جهانی انجام شده است، بيانگر آن است که درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آينده با بحران شديدی روبه‌رو خواهد شد.

پيشتر نیز «محمد باقر داريانی» معاون استاندار آذربايجان غربی، با اشاره به بارندگی‌های خوب اخير در منطقه گفته بود، بحران در درياچه اروميه هنوز برطرف نشده است.

به گفته وی هم اکنون سطح آب درياچه اروميه نسبت به سال گذشته يک متر پايين‌تر است و بارندگی‌های سال گذشته تنها باعث افزايش ۲۰ سانتی‌متری سطح آب درياچه شده است.

«درياچه اروميه آلوده نيست»

آقای «طهمورث کلانتری» در واکنش به برخی گزارش‌ها در خصوص آلودگی درياچه اروميه به مواد شيميايی خطرناک گفته است، هر چند هيچ نشانه‌ای برای تأييد اين موضوع وجود ندارد، اما درياچه اروميه از رشد ميزان املاح ناشی از گسترش شوره‌زار در اراضی اطراف رنج می برد.

درياچه اروميه در کنار زيبايی‌های طبيعی خود يکی از بزرگ‌ترين معادن املاح در جهان به شمار می‌آيد که نزديک به هشت ميليارد متر مکعب انواع نمک‌ را در خود جای داده است.

اين درياچه پس از درياچه بحرالميت(دريای مرده) دومين درياچه شور جهان از نظر سختی آب و بيستمين درياچه بزرگ جهان به شمار می‌آيد. درياچه اروميه حدود پنج هزار و ۵۰۰ کيلومتر مربع مساحت دارد.

اين درياچه بين استان‌های آذربايجان شرقی و غربی قرار دارد و مساحت حوضه آبريز آن ۵۱ هزار کيلومتر و حجم آب موجود در آن حدود ۳۷ ميليارد متر مکعب است. طول اين درياچه ۱۳۵ کيلومتر و عرض آن ۱۸ تا ۵۵ کيلومتر و عميق‌ترين نقطه آن ۱۶ متر است.
XS
SM
MD
LG