لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

مردان نمکی ایران در آستانه نابودی


یکی از مردان نمکی در خانه ذوالفقاری های زنجان: نگهداری در شرایط ابتدایی و غیر علمی
یکی از مردان نمکی در خانه ذوالفقاری های زنجان: نگهداری در شرایط ابتدایی و غیر علمی

بقايای کشف شده از جسد چند مرد در يک معدن نمک در استان زنجان، که به بیش از دو هزار سال پيش مربوط می‌شود، به دليل نگهداری در شرايط نامناسب در معرض خطر نابودی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر هوشنگ ثبوتی استاد دانشگاه زنجان که در سال ۱۳۷۲ نخستين مرد نمکی را در معدن «چهره‌آباد» زنجان کشف کرده است، با انتقاد از شرايط نگهداری مردان نمکی به خبرگزاری مهر گفته است:« مردان نمکی کشف شده در معدن نمک چهره‌آباد شهرستان ماهنشان به دليل نگهداری غير اصولی و غير منطقی آرام آرام به سوی نابودی پيش می روند.»

به دنبال کشف نخستين مرد نمکی توسط دکتر ثبوتی، مردان نمکی شماره دو و سه نيز به طور اتفاقی و توسط معدن کاران در سال ۱۳۸۳ کشف شدند. اما مردان نمکی شماره چهار و پنج به دنبال انجام کاوش‌های باستانی شناسی در منطقه در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ از دل زمين بيرون آورده شده‌اند.

در حالی که مرد نمکی شماره يک در موزه «ايران باستان» در تهران نگهداری می‌شود، ساير مردان نمکی در خانه تاريخی «ذوالفقاری‌های زنجان» و در شرايط بسيار ابتدايی و غير علمی در يک محفظه شيشه‌ای نگداری می‌شوند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در دوره امپراطوری هخامنشيان تونل‌های معدن نمک چهره‌آباد ريزش کرده و در اين حادثه مردان نمکی شماره سه، چهار و احتمالاً شماره پنج زير آوار مدفون شده‌اند.

حدود پانصد سال بعد کار استخراج نمک از اين معدن از سر گرفته می‌شود و در حادثه‌ای ديگر در اواخر دوران اشکانيان و اواير دوران ساسانيان مردان نمکی شماره يک و دو کشته می‌شوند.

با انجام مطالعات علمی روی مردان نمکی که از مهم‌ترين و قديمی‌ترين بقايای انسانی کشف شده در ايران به شمار می‌آيند، می‌توان به اطلاعات بسيار زيادی در باره دوران زندگی آنها دست يافت.

کاشف نخستين مرد نمکی چهره‌آباد زنجان با مقايسه نحوه نگهداری مردان نمکی چهره‌آباد با بقايای انسان کشف شده در مرز اتريش و ايتاليا، بی‌توجهی به مردان نمکی را برای ميراث فرهنگی و آثار تاريخی کشور تاسف بار دانسته و می‌گوبد، متوليان امر هنوز اهميت و ارزش اين پديده باارزش باستانشناسی را درک نکرده اند.

XS
SM
MD
LG