لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

عربستان: ایران به دختر بن‌لادن اجازه خروج از کشور را بدهد


عربستان سعودی از مقام‌های ایران خواسته است، به یکی از دختران اسامه بن‌لادن، که به سفارت عربستان در تهران پناه برده است، اجازه دهند، در صورت تمایل از ایران خارج شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه در یک کنفرانس خبری در ریاض اظهار داشت، «ایمان بن‌لادن» دختر اسامه بن‌لادن باید اجازه خروج از ایران را داشته باشد.

وی در این باره اظهار داشت: « از نظر ما این یک مساله صرفاً بشردوستانه است و ما در حال گفت و گو با مقام‌های ایرانی هستیم تا آنها هم با چنین رویکردی با این موضوع برخورد کنند و به دختر (بن‌لادن) حق انتخاب ترک ایران داده شود».

چندی پیش روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گزارش داده بود که «دختر اسامه بن لادن به همراه پنج برادر خود به مدت هشت سال و از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ در ایران در حبس خانگى به سر برده است».

به نوشته این روزنامه، «ایمان بن لادن» چندی پیش پس از گریختن از حبس خانگى به سفارت عربستان در تهران پناهنده شده است.

به دنبال انتشار این اخبار، منوچهر متکى، وزیر امور خارجه ایران نیز با تایید خبر پناهنده شدن یکی از دختران بن لادن به سفارت عربستان گفته بود: « سفارت عربستان به مقام‌هاى ایرانى خبر داده که یکى از دختران بن لادن، رهبر گروه القاعده، به این سفارتخانه پناهنده شده و خواستار خروج از ایران است».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در عین حال از هویت دختر بن‌لادن ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته بود: «ما نمى دانیم که وى چگونه به سفارت عربستان رفته است و اساساً چگونه وارد خاک ایران شده است. هویت وى هنوز براى ما مشخص نیست».

منوچهر متکی بدون اشاره‌ای به خبر حضور سایر اعضای خانواده بن‌لادن در ایران، گفته بود، دختر بن‌لادن پس از احراز هویت می‌تواند، کشور را ترک کند.

از سال‌ها پیش گزارش‌هایی در باره حضور فرزندان اسامه بن‌لادن در ایران پس از فرار رهبر القاعده از افغانستان در جریان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۱ در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود.

چندی پیش روزنامه الشرق الاوسط به نقل از عمر بن لادن، یکی از پسران رهبر االقاعده که در خارج زندگى مى کند، گزارش داده بود، «ایمان» در تماس تلفنى خود از سفارت عربستان در تهران گفته است که سعد ۲۹ ساله و چهار برادر دیگر او همچنان در ایران در بازداشت به سر مى‌برند.

گفته می‌شود، اسامه بن لادن از چندین همسر خود ۱۹ فرزند دارد. وى پس از اخراج از سودان در اواخر دهه ۱۹۹۰، حداقل یکى از همسران خود را با چند تن از فرزندانش به افغانستان برده بود، که گفته می شود به دنبال حمله آمریکا به افغانستان همسر و فرزندان وی به ایران گریخته‌اند.
XS
SM
MD
LG