لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

برآورد وزارت بهداشت؛ ابتلاى ۸۰ درصد از حجاج به آنفلوآنزاى خوکى


هشتاد درصد حجاج ایرانی به آنفلوآنزای خوکی مبتلا می شوند.
هشتاد درصد حجاج ایرانی به آنفلوآنزای خوکی مبتلا می شوند.
در حالى که معاون وزارت بهداشت ايران گفته است، اغلب حجاج ايرانى در مراسم حج امسال به بيمارى آنفلوآنزاى خوکى مبتلا خواهند شد، رئيس سازمان حج و زيارت از اعزام حدود شصت هزار ایرانی به مراسم حج خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى فارس حسن امامى‌رضوى معاون سلامت وزارت بهداشت ايران روز جمعه با بيان اينکه بر اساس برآورد این وزارتخانه ۸۰ درصد حجاج ايرانى امسال در طول سفر خود به عربستان سعودى به آنفلوآنزاى خوکى مبتلا مى‌شوند، گفته است: «ما در وزارت بهداشت هيج نوع غربالگرى و قرنطينه‌اى براى حجاج نداريم چون اين کار نه علمى و نه عملى است، اما از مردم مى‌خواهيم که نکات بهداشتى اعلام شده را رعايت کنند، به استقبال حجاج نروند، از دست دادن و روبوسى با آن‌ها خوددارى کنند».

به دنبال مشاهده نخستين مورد ابتلا به بيمارى آنفلوآنزاى خوکى در ايران در خرداد ماه سال جارى، مقام‌هاى بهداشتى ايران اعلام کرده بودند، اين بيمارى عمدتاً از طريق حجاج به کشور منتقل شده است و از اين رو گزارش‌هايى در باره احتمال لغو مراسم حج امسال منتشر شده بود.

در اين ميان مصطفى خاکسار قهرودى رئيس سازمان حج و زيارت ايران که در عربستان به سر مى‌برد، با اشاره به کاهش شمار حجاج ايرانى در سال جارى از شيوع بيمارى آنفلوآنزاى خوکى به عنوان علت اين کاهش نام برده و در عين حال نسبت به زيان مالى ناشى از خالى مانده هتل‌هاى رزرو شده براى سازمان حج و اوقاف ابراز نگرانى کرده است.

وى پيشتر نيز با اشاره به کاهش شمار زايران ايرانى در سال جارى گفته بود: «اين کاهش سبب تحميل خسارت حدود ۶۰ ميليارد تومانى به سازمان حج و زيارت مى‌شود».

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اين شمار حجاج ايرانى امسال حدود ۵۷ هزار نفر است، گفته است، ظرفيت کاروان‌ها امسال از ۲۲۰ نفر به ۱۴۵ نفر کاهش پيدا کرده تعداد کاروان‌ها نيز حدود ۲۰ کاروان از سال قبل کمتر است.

به دليل احتمال گسترش آنفلوآنزاى خوکى در جريان مراسم حج برخى کشورها مانند تونس از اعزام زاير به عربستان سعودى خوددارى کرده‌اند.

خبرگزارى مهر روز جمعه به نقل از يکى از مقام‌هاى بهداشتى عربستان سعودى اعلام کرد، اين کشور يازده ميليون واکسن آنفلوآنزاى خوکى خريدارى کرده است که علاوه بر واکسينه کردن کارکنان وزارت حج خود، حجاج عربستانى را نيز در مقابل بيمارى آنفلوآنزاى خوکى واکسينه مى‌کند.

پيشتر مرضيه وحيد دستجردى وزير بهداشت ايران با بيان اين که نمى‌توان مانع گسترش آنفلوآنزاى خوکى شد، اظهار داشته بود، در صورت گسترش اين بيمارى «کادر پزشکى تنها کارى که انجام مى‌دهند، نکات لازم را به بيمار گوشزد مى‌کنند تا بيمار بهبودى کامل را به دست آورد».

مقام‌هاى بهداشتى ايران تاکنون برنامه‌اى را براى واکسينه کردن شهروندان اين کشور در مقابل بيمارى آنفلوآنزاى خوکى اعلام نکرده‌اند.

بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوى وزارت بهداشت جمهورى اسلامى تاکنون ۳۳ نفر بر اثر ابتلا به اين بيمارى جان خود را از دست داده‌ و شمار مبتلايان نيز به حدود ۲۲۰۰ نفر رسيده است.
XS
SM
MD
LG