لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

عراق از ایران در مورد بازداشت سه آمریکایی توضیح خواست


وزارت امور خارجه عراق از سفیر ایران در بغداد خواسته است، اطلاعات بیشتری در باره بازداشت سه شهروند آمریکایی در منطقه مرزی میان دو کشور ارایه دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه این کشور در دیدار روز پنجشنبه خود با سفیر ایران از وی در باره وضعیت آمریکایی‌های بازداشت شده سوال کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه عراق هیچ اشاره‌ای به جزئیات مطرح شده در این دیدار نشده و از این رو مشخص نیست، آیا سفیر ایران اطلاعاتی در باره شهروندان بازداشت شده آمریکایی به وزیر امور خارجه عراق داده است یا خیر.

دو مرد و يک زن آمريکايی که گفته می‌شود، حدود ده روز پیش در جريان کوهنوردی به طور ناخواسته وارد قلمرو ايران شده بودند، توسط مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت این سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه هفته گذشته با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شد که دولت جمهوری اسلامی ایران درباره محل نگهداری آنها اطلاع رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

نخستين بار شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم»، وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، به نقل از «منابع مطلع» در وزارت کشور ايران خبر داده بود که سه کوهنورد آمريکايی به اتهام عبور غير قانونی از مرز کردستان عراق و ورود به خاک ايران روز جمعه هفته گذشته از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده‌اند.

حکومت خودمختار کردستان عراق می گويد، اين سه کوهنورد آمريکايی روز سه شنبه هفته گذشته در مسير ترکيه از مرز زاخو وارد خاک عراق شده و سپس به شهر سليمانيه در کردستان عراق رفته بودند.

بر اساس اعلام حکومت خودمختار کردستان عراق، سه کوهنورد آمريکايی در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

يک مقام امنيتی کردستان عراق گفته است، اين افراد به فاصله کوتاهی قبل از دستگيری با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند که اشتباهی وارد خاک ايران شده و اکنون از سوی نيروهای ايران محاصره شده اند.

در اين ميان سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران همچنان به تلاش‌های خود برای کسب اطلاعات بیشتر از سرنوشت اين سه گردشگر آمريکايی ادامه می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه گزارش داد، سفارت سوئيس در تهران رسماً از جمهوری اسلامی خواسته است، امکان دیدار ديپلمات‌‌های سویسی را با سه آمريكايي بازداشت شده در ايران فراهم آورد.

هنوز هیچ گزارشی از پاسخ مقام‌های جمهوری اسلامی به این درخواست منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG