لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

احمدی‌نژاد: دولت با کسانی که در بازار اخلال می‌کنند، برخورد می‌کند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در سخنانی کسانی را که به گفته وی با «پنهان کردن اجناس» می‌خواهند در بازار اختلال ایجاد کنند، تهدید به برخورد و گفته است، دولت می‌تواند با «ذخایر ارزی بی‌نظیر» خود، سال‌ها کشور را به خوبی اداره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم روز سه‌شنبه درباره وضعیت اقتصادی کنونی در کشور گفته است:‌ «به مردم می‌گویم هوشیار باشید. هیچ شرایط غیرعادی در کشور ما نیست و اگر کسانی فکر می‌کنند با پنهان کردن اجناس می‌توانند در بازار خللی ایجاد کنند بدانند که اشتباه می‌کنند و این کار به ضرر آنها خواهد بود».

وی که در جریان سفر خود به استان گلستان برای گروهی از مردم سخنرانی می‌کرد، همچنین افزوده است: ‌«اگر دیدید هر فرد و گروهی تلاش می‌کند که در بازار اخلال ایجاد کند، به ستادهایی که در تمام استان‌ها هستند، اطلاع بدهید و آنها با کسانی که به بهانه‌های واهی می‌خواهند حقوق ملت را تضییع کنند، برخورد خواهند کرد و در برابر چشم ملت دست آنها را از منافع ملت کوتاه خواهند کرد».

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که در روزهای گذشته گزارش‌هایی در باره اعتصاب در بازار طلا فروشان در تهران و چند شهر دیگر ایران در اعتراض به اجرای مالیات بر ارزش افزوده منتشر شده بود.

همچنین همزمان با این اعتصاب‌ها در روزهای اخیر ارزش برابر دلار آمریکا در برابر ریال ایران رو به افزایش نهاده است، به گونه‌ای که دست‌اندرکاران بازار ارز از فروش دلار به دلیل نگرانی از ادامه روند روبه افزایش ارزش برابری آن خودداری می‌کردند.

محمود احمدی‌نژاد در این باره گفته است:‌ «با تبلیغات سعی کردند در بازار ارز اختلالاتی ایجاد کنند و مسئله بازار ارز ۱۰۰ تومان گران‌تر شود و به بهانه آن بازار صادرات و واردات دچار مشکل شود. من از همین جا به مردم عزیز ایران می‌گویم که ذخایر ارزی و پولی امروز ایران در طول تاریخ کشور بی‌نظیر بوده و این را خطاب به کسانی نیز می‌گویم که سعی می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و یا آب را گل‌آلود کنند که ماهی بگیرند».

وی با این ادعا که دولت بر اوضاع مسلط است، افزوده است: «اگر تقاضای ارز در بازار ۵۰ برابر امروز هم شود، الحمدالله آنقدر ذخیره وجود دارد که سال‌ها کشور به خوبی اداره خواهد شد».

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از عزم خود برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار و طلا سخن گفته‌ و پیش‌بینی کرده‌اند که «با عرضه دلار و سکه از سوی بانک مرکزی»، وضعیت بازار به حالت عادی باز‌می‌گردد، روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی، تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از جمله عوامل بی‌ثباتی در بازار ارز ایران برشمرده بود.

به نوشته این روزنامه، در ماه‌های اخیر امارات متحده عربی، به ویژه دوبی، تحت فشار آمریکا در ارائه خدمات مالی به ایران همچون گذشته عمل نمی‌کند و بانک‌های دولتی ایران مستقر در امارات نیز، ارائه ارز خارجی را متوقف کرده و از پنجشنبه گذشته نیز، مراکز مالی امارات دیگر برای ایرانی‌ها درهم انتقال نمی‌دهند.

این در حالی است که رئیس دولت جمهوری اسلامی با اشاره به گزارش‌ها و اظهارات منتشر شده درباره نوسان‌های اخیر در بازار ارز و طلا گفته است:‌ «دیده‌ام که اخیرا برخی با اطلاعات و پیش‌فرض‌های غلط و برخی نیز با اندیشه‌های غلط حرف‌هایی را می‌زنند که مردم را نگران کنند و موضوعاتی را به هم پیوند می‌دهند که به هم ربط ندارد».
XS
SM
MD
LG