لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

محمد خاتمی: عدم برخورد با هتاکان موجب جری‌تر شدن آنها شده است


به دنبال حمله گروهی از «لباس‌شخصی‌ها و بسیجی‌ها» به منزل مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین ایران، در گفت و گوهایی جداگانه با آقای کروبی، ضمن محکوم کردن این گونه حملات، این اقدامات را موجب «وهن نظام» و « نابودی انقلاب» دانسته‌اند.

به نوشته سایت اینترنتی کلمه، به دنبال حملات گروه‌های تندرو حامی حاکمیت به منزل مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، روز شنبه در یک تماس تلفنی با وی این اقدامات را محکوم کرده است.

آقای خاتمی در این گفت و گو ضمن ابراز تاسف شدید از حمله لباس‌شخصی‌ها و بسیجی‌ها به محل سکونت مهدی کروبی، اظهار داشته است: « با کمال تاسف عدم برخورد جدی با چنین پدیده‌ای باعث جری‌تر شدن قانون شکنان و هیاهوگران شده است. این رفتارها بیش از هر چیز باعث وهن نظام و لطمه دیدن انقلاب است.»

در حالی که رئیس جمهور پیشین ایران ابراز امیدواری کرده است که «مسئولان ذی‌ربط در رسیدگی و پیگیری این حادثه زشت و تلخ و برخورد با مسببان و عاملان آن به وظیفه خود عمل کنند»، تاکنون مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی نسبت به حمله گروه‌های لباس‌شخصی و بسیجی به منزل مهدی کروبی سکوت کرده‌اند.

در روزهای گذشته گروهی از لباس‌شخصی‌ها و اعضای بسیج با استفاده از سلاح‌های گرم و گاز اشک‌آور به ساختمان محل سکونت مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، حمله‌ور شده بودند.

با نزدیک شدن به روز قدس حملات حامیان دولت به منزل آقای کروبی شدت بیشتری گرفته بود، به طوری که گفته می‌شد، هدف از این اقدامات جلوگیری از حضور این رهبر معترضان به نتایج انتخابات در راهپیمایی روز قدس در تهران بوده است.

به نوشته سایت اینترنتی سحام‌نیوز، در میان لباس‌شخصی‌های مهاجم عده‌ای از متهمان و مجرمان سابقه‌دار نیز حضور داشته‌اند که با شعار «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست» به مهدی کروبی «دشنام ناموسی» می‌دادند‌ و سپس قدری دورتر عزاداری می‌کردند.

پیش از شدت گرفتن حملات لباس شخصی‌ها به منزل مهدی کروبی، خانم فاطمه کروبی، همسر وی، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یاد‌آوری کرده بود، علیرغم بازداشت شدن آقای کروبی در دوران شاه، ماموران ساواک هیچ گاه مزاحم خانواده وی نمی‌شدند.

همسر آقای کروبی در ادامه از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده بود: « اختلاف همسرم با جنابعالی در مسائلی که همگان بر آن واقفند، چه ارتباطی با حق زیستن خانواده و آسایش و آرامش همسایگان ما دارد؟ آقای کروبی بارها گفته‌اند که آماده پرداخت هر هزینه‌ای بابت این اختلاف در نگرش هستند. در این مدت من و فرزندانم ظلم‌های فراوانی را تحمل کردیم، اما محروم کردن ما از دعا و نیایش و تحمیل اضطراب به همسایگان در این ایام مبارک، امری غیر قابل قبول و تحمل است.»

هر چند رهبر جمهوری اسلامی یا اطرافیان وی، هیچ یک به این نامه از خود واکنشی نشان نداده‌اند، اما پس از انتشار این نامه حملات به منزل مهدی کروبی شدت گرفت.

«رفتار حاکمیت برای نابودی انقلاب از توطئه‌های بیگانگان موثرتر است»

در این میان عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین جمهوری اسلامی نیز روز شنبه به جمع شخصیت‌ها و گروه‌هایی پیوست که حمله طرفداران حاکمیت به منزل آقای کروبی را محکوم کرده‌اند.

وی در یک گفت و گوی تلفنی با مهدی کروبی در این باره اظهار داشته است: « این نوع جنایت‌ها و دست زدن به اعمال غیرانسانی و غیر اخلاقی، دلیل نبود عقلانیت و ذبح فضائل اخلاقی توسط اربابان قدرت و ثروت برای بقا در مسند به هر قیمت است.»

آقای نوری همچنین افزوده است: « حاکمیت هیچ علاقه‌ایی به پاسخگویی نسبت به اعمال و رفتار خود ندارد و هر سوال کننده و منتقدی را به هر شکل سرکوب می‌کند و یا با برچسب‌های نخ نمائی چون برانداز، جاسوس و یا عامل آمریکا و اسرائیل متهم می‌کند در حالی که رفتار و اعمال حاکمیت برای نابودی انقلاب و نظام و تهی کردن آن از فضائل اخلاقی و معنویات بسیار موثرتر از نقشه ها و توطئه‌های بیگانگان است.»

وزیر کشور دوران اصلاحات همچنین با انتقاد از سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله در بخش اقتصاد اظهار داشته است: « حاکمیت با توجه به بحران مدیریت در حوزه‌های مختلف چاره‌ایی جز ایجاد بحران‌های خود ساخته جهت انحراف افکار عمومی از مشکلات زیربنائی سیاسی، اقتصادی و بین المللی ندارد.»

عبدالله نوری همچنین با اعلام «حمایت قاطع» خود از مهدی کروبی از آمادگی خود برای همراهی با وی خبر داده و با بیان گوشه‌هایی از نحوه برخورد حاکمیت با مخالفان خود خطاب به رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفته است: « امروز نیز حقوق بگیران و دست نشاندگان جنایتکار همزمان با شب‌های قدر و روزهای عزای امیرالمومنین و نیز روز قدس یک بار دیگر پرده حیا را می‌درند و نسبت به شما و بیت محترم شما دست به هتک حرمت و پرده دری و اعمال غیراخلاقی می‌زنند و روی خوارج و جلادان اسرائیل را سفید می‌کنند. جرم شما، موسوی، خاتمی، منتظری، دستغیب، صانعی، خیل عظیم آسیب دیدگان بی نام و نشان و تمام آزادیخواهان، عبور از خط قرمز حکومت یعنی دفاع از کرامت و آزادی انسان و انتقاد از استبداد و خودکامگی است.»

مهدی کروبی نیز در این گفت و گو با تاکید دوباره بر دیدگاه‌های خود گفته است: « نسبت به راه و هدف خود ایمان دارم و از مسیر دفاع ازحقوق مردم و منافع ملی ایران به هیچ وجه کوتاه نخواهم آمد.»

وی همچنین افزوده است: « با بروز اعمال غیر انسانی جنبش پویا و با درایت مردم ایران جهت احقاق حقوق خود مصمم ترمی‌شود و از ارعاب و سرکوب مستبدان نمی‌هراسد.»

پیشتر نیز میرحسین موسوی، یکی دیگر از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت حمله به منزل مهدی کروبی تصریح کرده بود، این حملات «اقدامات سازمان‌یافته‌ای» است، که «زیر نظر نیروهای امنیتی و انتظامی» جمهوری اسلامی انجام شده است.
XS
SM
MD
LG