لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

بیش از ۱۲۷ کشته و ۴۰۰ زخمى در انفجارهاى مهیب بغداد


در یک رشته بمب‌گذارى در بغداد در روز سه‌شنبه بیش از یکصد نفر کشته و دست‌کم چهارصد نفر دیگر زخمى شدند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه در روز سه‌شنبه پنج انفجار مهیب بغداد را به لرزه درآورد که سه انفجار در مرکز شهر و در منطقه‌اى که ساختمان‌هاى دولتى واقع هستند، روى داده است.

بر اساس گزارش‌ها سه خودروی بمب گذاری شده با فاصله چند دقیقه از یکدیگر در مرکز بغداد در مقابل وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و وزارت کشور و در یک بازارچه منفجر شد.

همچنین دو انفجار دیگر در منطقه جنوب بغداد به وقوع پیوست. مقام‌هاى عراقى سازمان تروریستى القاعده در عراق را به انجام این حملات متهم کرده‌اند.

انفجارهاى روز سه‌شنبه در بغداد که تنها دو روز پس از تصویب قانون جدید انتخاباتى عراق روى داده است، خونبارترین حملات تروریستى در این کشور از ماه اکتبر تاکنون به شمار مى‌آید.

در روز ۲۵ اکتبر سال جارى در جریان انفجار دو کامیون بمب‌گذارى شده در این کشور ۱۵۵ نفر جان خود را از دست داده بودند. همچنین روز دوشنبه نیز در جریان انفجار یک بمب در مدرسه‌اى در منطقه «صدر» بغداد هفت دانش‌آموز کشته شدند.

به گفته مقام‌هاى عراقى در جریان انفجارهاى روز سه‌شنبه در پایتخت عراق افراد غیرنظامى که در میان آنها کودکان و زنان نیز به چشم مى‌خورد و نیز شمارى از نیروهاى امنیتى جان باخته‌اند.

این حملات که به گفته مقام‌هاى عراقى با هدف تأثیرگذاردن بر انتخابات پارلمانى پیش‌رو در عراق انجام شده است، تنها دو روز پیش از برگزارى مناقصه اعطاى حق استخراج نفت در عراق صورت گرفته است.

قرار است، شمارى از مدیران عالى‌رتبه شرکت‌هاى نفتى به منظور شرکت در این مناقصه که در روزهاى پایانى هفته جارى در بغداد برگزار مى‌شود، به عراق بیایند.

تعیین زمان برگزارى انتخابات عراق

روز سه‌شنبه همچنین طارق الهاشمى، معاون رییس جمهور عراق به منظور تعیین تاریخ تازه‌اى براى انتخابات پارلمانى عراق با نمایندگان کمیسیون مستقل پارلمانى این کشور دیدار کرد.

در این دیدار ششم ماه مارس به عنوان زمان برگزارى انتخابات پارلمانى عراق تعیین شده است.

تصویب قانون جدید انتخابات عراق راه را براى برگزارى دومین دوره انتخابات پارلمانى در این کشور پس از سقوط صدام حسین هموار کرده است.

پیشتر قرار بود این انتخابات در ماه ژانویه برگزار شود، اما بروز اختلاف‌هایى در باره سهم اقلیت‌ها از کرسى‌هاى پارلمان عراق منجر به تعویق زمان برگزارى انتخابات و بروز بحران سیاسى در این کشور شده بود.

سرانجام روز یک‌شنبه نمایندگان پارلمان عراق بر سرپیش‌نویس تازه‌اى از قانون انتخابات عراق به توافق رسیدند.

سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا از تصویب قانون جدید انتخابات در عراق استقبال کرده و از آن به عنوان «گامى مهم به سمت جلو» یاد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG