لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

«عراق به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل مى‌شود»


حسین شهرستانی وزیر نفت عراق در مراسم اعطای امتیاز بهره برداری از چند میدان نفتی در عراق
حسین شهرستانی وزیر نفت عراق در مراسم اعطای امتیاز بهره برداری از چند میدان نفتی در عراق
به دنبال واگذارى قرارداد استخراج نفت در چند میدان نفتى بزرگ عراق به شرکت‌‌هاى بین‌المللى، وزیر نفت این کشور مى‌گوید، عراق تا سال ۲۰۱۶ به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه حسین الشهرستانى، وزیر نفت عراق روز شنبه اعلام کرد، میزان تولید نفت عراق تا سال ۲۰۱۶ به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

عراق پس از عربستان سعودى و ایران سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتى در جهان به شمار مى‌آید و حدود ۸۵ درصد از درآمدهاى ارزى این کشور از محل صادرت نفت تامین مى‌شود.

با آغاز استخراج نفت از میدان‌هاى نفتى عراق توسط شرکت‌هاى خارجى، این کشور به رقیبى جدى براى عربستان سعودى و روسیه به عنوان بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان تبدیل شده و به بزرگترین صادر کننده نفت در میان کشورهاى عضو اوپک تبدیل خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینى مقام‌هاى عراقى استخراج نفت این کشور توسط کنسرسیوم‌هاى بین‌المللى در شش سال آینده حدود ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد براى عراق در بر خواهد داشت.

به گفته وزیر نفت عراق درآمدهاى نفتى این کشور عمدتاً صرف بازسازى ویرانه‌هاى ناشى از جنگ خواهد شد. پیش از نخستین حمله آمریکا به عراق در اوایل دهه نود میلادى عراق یکى از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت در جهان به شمار مى‌رفت.

میزان صادرات نفت عراق در حال حاضر کمتر از دو میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

در حال حاضر عربستان سعودى با تولید روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه بزرگترین صادر کننده نفت در جهان به شمار مى‌آید.

این در حالى است که جمهورى اسلامى ایران هنوز نتوانسته است میزان تولید خود را به پنج میلیون بشکه در روز برساند.

بسیارى از تحلیل‌گران نفتى بر این باور هستند که اوج‌گیرى دوباره عراق در بازار جهانى نفت بیشتر از همه به زیان ایران تمام مى‌شود که به دلیل دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌هاى جهانى در جذب تکنولوژى و سرمایه لازم براى توسعه میدان‌هاى نفتى‌اش با مشکلات جدى روبه‌رو است.

روز شنبه آخرین مرحله از واگذارى قرارداد استخراج برخى از بزرگترین میدان‌هاى نفتى عراق به شرکت‌هاى خارجى برگزار شد و شرکت‌هایى از روسیه، چین، مالزى، بریتانیا و هلند امتیاز بهره‌بردارى از هفت میدان نفتى عراق را از آن خود کردند.

از جمله نکات قابل توجه در واگذارى امتیاز بهره‌بردارى از میدان‌هاى نفتى عراق مى‌توان، به بازگشت کنسرسیوم‌هاى روسى به بازار نفت عراق اشاره کرد.

شرکت‌هاى روسى که پیش از فروپاشى رژیم صدام حسین حضور گسترده‌اى در این کشور داشته و نقش عمده‌اى در استخراج نفت عراق ایفا مى‌کردند، از این بابت نگران بودند که پس از سرنگونى صدام حسین مجبور شوند، جاى خود را به شرکت‌هاى آمریکایى بدهند.

این در حالى است که کنسرسیوم روسى لوک‌اویل امتیاز استخراج نفت از یکى از بزرگترین میدان‌هاى نفتى عراق را که میزان تولید روزانه آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برآورد شده است، برعهده گرفته است.

در حالى که شرکت‌هاى روسى حضور دوباره خود را در بازار نفت عراق تثبیت کرده‌اند، شرکت فرانسوى توتال به عنوان بازنده بزرگ رقابت بر سر استخراج نفت عراق لقب گرفته است.

در جریان دومین دور مناقصه میدان‌هاى نفتى عراق که روزهاى جمعه و شنبه در بغداد برگزار شد، ۴۵ شرکت نفتى غربى، آسیایى و روسى شرکت داشتند.

دور نخست مناقصه استخراج نفت از میدان‌هاى نفتى عراق در ماه ژوئن برگزار شده بود، که در جریان آن امتیاز بهره‌بردارى از سه میدان نفتى به شرکت‌هاى بریتانیایى و چینى داده شده بود.
XS
SM
MD
LG