لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

نجات تمام معدنچیان شیلیایى از اعماق زمین


با پایان عملیات نجات در شیلی در چهارشنبه ، تمامی ۳۳ معدنچی که ۶۹ روز پيش در عمق ۶۲۲ متری زمين محبوس شده بودند، نجات داده شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عملیات نجات ۳۳ کارگر معدن گرفتار شده در اعماق ۶۲۲ مترى زیر زمین، با استفاده از کپسول ویژه‌‌اى انجام شد که تنها گنجایش یک نفر را داشت.

کار بالا کشیدن هر یک از معدنچیان از اعماق زمین با استفاده از این کپسول که قطر آن تنها ۵۴ سانتى‌متر است، ۱۵ دقیقه زمان مى‌برد.

این درحالى است که پیشتر اعلام شده بود، نجات معدنچیان ممکن است ۴۸ ساعت به طول انجامد.

عملیات نجات معدنچیان شیلیایى که حدود دو ماه پیش به دنبال ریزش بخش‌هایى از معدن طلا و مس سن‌خوزه واقع در صحراى آتاکاما واقع در شمال شیلى، در زیر زمین گرفتار شده بودند، به طور زنده از شبکه‌هاى مهم تلویزیونى جهان پخش شده است.

حدود ۱۵۰۰ خبرنگار از سراسر جهان براى مخابره خبر نجات معدنچیان شیلیایى، در محل حضور یافته بودند.

به دنبال نجات هر یک از معدنچیان، انبوه حاضران در اطراف معدن با سر دادن شعارهاى ملى، ابراز شادى مى‌کردند.



عملیات موفقیت‌آمیز نجات معدنچیان همچنین موفقیتى براى سباستین پینه‌را، رئیس جمهور شیلى به شمار مى‌رود که شخصاً در محل حاضر بود و به محض خروج هر یک از معدنچیان از کپسول نجات، که به رنگ پرچم شیلى رنگ‌آمیزى شده است، آنها را در آغوش مى‌کشید.

آقاى پینه‌را روز چهارشنبه درباره عملیات نجات گفته است: «نجات هر یک از معدنچیان ۴۰ دقیقه زمان مى‌برد و ممکن است امروز به پایان برسد.»

وى همچنین از نجات معدنچیان با عنوان دستاوردى بزرگ براى شیلى یاد کرده است.

به نظر مى‌رسد، بیشتر معدنچیان نجات یافته از نظر سلامتى در وضعیت خیلى خوبى به سر مى‌برند، با این حال تیم‌هاى پزشکى معدنچیان را بلافاصله پس از خروج از کپسول نجات براى انجام مراقبت‌‌ها و آزمایش‌هاى پزشکى به مراکز درمانى منتقل مى‌کردند.

معدنچیان نجات‌یافته شیلیایى ۶۹ روز را در اعماق زمین و در دما و رطوبت بسیار بالا سپرى کرده‌اند که از این نظر یک رکورد از خود برجاى گذاشته‌اند.

بیشتر معدنچیان در ۱۷ روز نخست گرفتار شدنشان در اعماق زمین و پیش از آن امدادگران از زنده بودن آنها اطمینان حاصل کنند، امید خود را به زنده ماندن از دست داده بودند.
XS
SM
MD
LG