لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

«۱۰۰ نماينده مجلس از مير حسين موسوی شكايت كردند»


میر حسین موسوی می گوید: گفته بود: چنانچه به خواسته‌های مردم تن داده نشود، اعتراض‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
میر حسین موسوی می گوید: گفته بود: چنانچه به خواسته‌های مردم تن داده نشود، اعتراض‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی که از هواداران دولت است اعلام کرد: یکصد تن از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور از میر حسین موسوی شکایت کرده‌اند.

حمید رسایی در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: عده‌ای از نمایندگان این نامه را روز سه‌ شنبه در دفتر دادستانی کل کشور به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل، تحویل داده‌اند.

این نماینده اصولگرای مجلس علت شکایت نمایندگان از میر حسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری، را «بیانیه‌ها و اقداماتی که باعث ایجاد لطمات و صدمه به آبروی نظام، اموال عمومی و خصوصی مردم شده است»، ذکر کرد.

محمد تقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیان مجلس نیز علت «شکایت یکصد نماینده مجلس از میر حسین موسوی» را «بحران آفرینی‌های او و ادامه این فضا در جامعه» خوانده و افزوده است: «اکنون که می‌بینیم آقایان هم در روز قدس رفتارهای ساختارشکنانه انجام داده اند وهم برای سیزده آبان برنامه دارند، دیگر مماشات کردن با آنها به صلاح نیست و باید قاطعانه جلوی قانون شکنان ایستاد.»

شکایت نمایندگان مجلس از میر حسین موسوی پس از آن صورت می‌گیرد که این نامزد اصلاح‌طلب و معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در نخستین گفت و گوی اینترنتی خود با تاکید بر استمرار حرکت «راه سبز اميد» گفته بود: مبارزه مبدل به زندگی شده و توقف ناپذیر است.

این گفت و گو در حالی در اینترنت منتشر شده است که فعالان و حامیان «جنبش سبز» در ایران خود را برای برگزاری تظاهرات دیگری به مناسبت روز سیزده آبان - سالروز اشغال سفارت آمریکا- آماده می‌کنند.

آقای موسوی در پیام اینترنتی خود گفته بود: «تا زمانی که اکثریت مردم اغتشاشگر نامیده شوند، تا موقعی که مردم به حساب نیایند، تا موقعی که حق مردم برای تعیین حق سرنوشت خود قبول نشود، راه حل جامعی برای بحران پیدا نمی شود.»

وی پیشتر نیز در دیدار با خانواده محسن امین‌زاده از فعالان سیاسی بازداشت شده، گفته بود: چنانچه به خواسته‌های مردم تن داده نشود، اعتراض‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر محمد تقی رهبر، نماینده اصولگرای مجلس، با اعلام اینکه «شعبه مخصوصی در حال رسیدگی به شکایات از موسوی است»، اظهار امیدواری کرده است که «دادستانی به اتهامات مهدی کروبی هم رسیدگی کند.»

پیشتر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از تشکیل پرونده‌ای علیه مهدی کروبی در دادسرای ویژه روحانیت در مورد «ادعاهای» او مبنی بر تجاوز به معترضان زندانی پس از انتخابات خبر داده بود.

این در حالی است که آقای کروبی روز دوشنبه با تاکید بر این که «جنبش ادامه دارد، اصلاحی هم هست و باید مواظب مرزبندی‌ها باشیم»، گفت که خود را برای همه چیز آماده کرده است.

«شکایت طلبه‌ها از میرحسین موسوی و فائزه هاشمی»

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه ‌شنبه گزارش داد که «عده‌ای از طلاب حوزه علمیه قم با انتشار شکواییه‌ای علیه میرحسین موسوی و فائزه هاشمی» خواستار رسیدگی به «جرم‌های آقای موسوی و خانم هاشمی» شده‌اند.

این عده میرحسین موسوی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان، را به «اقدام علیه امنیت ملی، معاونت در اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال عمومی، تشویق اذهان عمومی و توهین به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی» متهم کرده‌ و از آنها با عنوان «دو تن از صحنه گردانان وقایع اخیر» نام برده‌اند.

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران که به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان نامزد برنده انتخابات انجامید، اعتراض های گسترده خیابانی شهرهای بزرگ ایران را فرا گرفت که در جریان آن صدها نفر بازداشت شده و به گفته مخالفان، ۷۲ نفر جان خود را در جریان تیراندازی نیروهای بسیجی و انتظامی از دست دادند.
XS
SM
MD
LG