لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

نیروی انتظامی سرگرم گشت‌‌زنی در اینترنت است


مسئولان نیروی انتظامی ایران از راه اندازی گشت های اینترنتی برای مبارزه با مجرمان رایانه‌ای خبر می‌دهند. عکس تزئینی است.
مسئولان نیروی انتظامی ایران از راه اندازی گشت های اینترنتی برای مبارزه با مجرمان رایانه‌ای خبر می‌دهند. عکس تزئینی است.
در حالی که مسئولان نیروی انتظامی ایران از راه اندازی گشت های اینترنتی برای مبارزه با مجرمان رایانه‌ای خبر می‌دهند، برخی گزارش‌ها از اجرای چنین طرح‌هایی در راستای طرح امنیت اجتماعی و مبارزه با سایت‌های اینترنتی حکایت دارد.

فرمانده نیروی انتظامی ایران روز سه‌شنبه با تایید اخبار منتشره در خصوص « اجرای گشت اینترنتی ناجا» هدف از این طرح را «شناسايي و برخورد با سايت‌هاي مستهجن و انواع سايت‌هايي كه به قصد كلاهبرداري از مردم فعاليت مي‌كنند» اعلام کرد.

به گزارش ایسنا سردار اسماعيل احمدی‌مقدم که در حاشيه گردهمايي افسران مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامي با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به فعالیت‌های پلیس ایران در ارتباط با اینترنت اظهار داشت، رصد اينترنتی و آنلاين نيروی انتظامي از چند سال پیش آغاز شده است.

البته فرمانده پلیس ایران هدف از این کار را مبارزه پیشگیرانه با کسانی دانست که از طریق اینترنت اقدام به انتشار آگهی‌های غیر مجاز در زمینه مسکن، خرید و فروش اتومبیل و همین طور فعالیت‌های غیرقانونی دیگر می کنند.

به اعتقاد احمدی مقدم افراد خلافکار از اينترنت برای ارتکاب جرم و انجام كلاهبرداري‌ به خوبی استفاده می‌كنند. وی علت روی آوردن خلافکاران به اینترنت را عدم وجود قوانین مشخص در حوزه اينترنت دانسته است.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین با اظهار تاسف از انتشار خبر «گشت اینترنتی ناجا» آن را باعث «هوشيار شدن متخلفان» دانست و اعلام کرد، طرح مزبور در چند سال گذشته نیز به صورت مخفيانه انجام مي‌شد.

احمدی مقدم با بیان این که طرح «گشت اینترنتی ناجا» شيوه‌ها و مصاديق ديگري هم دارد و با شدت ادامه خواهد یافت، از برخورد با سايت‌هایی که به گفته وی فرهنگ مردم را هدف قرار داده‌اند، به عنوان اهداف دیگر اجرای این طرح یاد کرد.

این در حالی است که تنها چند روز پیش سرهنگ مهرداد امیدی معاون مبارزه با جرائم رایانه ای پلیس آگاهی نیروی انتظامی در یک نشست خبری در تهران از راه اندازی گشت‌های اینترنتی در کشور توسط نیروی انتظامی خبر داده بود.

وی همچنین با اعلام این که جرایم رایانه‌ای در ایران در سال گذشته خورشیدی بیست و شش درصد افزایش یافته است، گفته بود، بیست و شش درصد جرایم رایانه ای مربوط به هکرها و بیست و چهار درصدمربوط به نشر اکاذیب می‌شود.

به گفته سرهنگ امیدی تنها پنج درصد جرایم رایانه ای در ایران به کلاهبرداری اینترنتی مربوط می‌شود. با این حال فرمانده نیروی انتظامی یکی از اهداف اصلی ایجاد گشت‌های اینترنتی را مبارزه با کلاهبرداری اعلام کرده است.

پیشتر برخی از مسئولان نیروی انتظامی از «مبارزه با فساد اخلاقی » در اینترنت به عنوان بخشی از طرح موسوم به امنیت اجتماعی یاد کرده بودند که اجرای آن در سال‌های اخیر انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است.

حدود یک سال پیش «سردار» احمد روزبهاني رييس پليس امنيت اخلاقی نیروی انتظامی از اجرای طرح برخورد با بدحجابی وفساد اخلاقی در اینترنت ازنیمه اول خرداد ماه سال گذشته خبر داده و اعلام کرده بود، اين طرح ابتدا در سطح شهر تهران اجرا می‌شود.

البته هنوز معلوم نیست، آیا آنچه این روزها از آن با عنوان «گشت اینترنتی ناجا» یاد می‌شود، بخشی از این طرح است، یا این که از رویکرد تازه نیروی انتظامی ایران برای مبارزه با «جرایم اینترنتی» حکایت می‌کند.

نیروی انتظامی ایران در حالی در اینترنت به گشت زنی مشغول است که چندی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از انهدام شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی که هدف «براندازی نرم» را دنبال می‌کردند، خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG