لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

پاپ به محمود احمدی‌نژاد نامه نوشت


پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان به نامه‌ای که محمود احمدی‌نژاد حدود یک ماه پیش به وی نوشته بود، ‌پاسخ داده و خواستار گفت و گو با تهران در باره وضعیت کلیسای کاتولیک در ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، از صلح به عنوان «هدیه‌ای از جانب خداوند»‌ یاد کرده و بر مسئولیت پیروان همه ادیان در حمایت از آن تاکید کرده است.

نامه پاپ به محمود احمدی‌نژاد که متن آن روز پنج‌شنبه از سوی واتیکان منتشر شده است، روز سه‌شنبه توسط ژان‌ لوئیس توران،‌ رئیس شورای گفت و گوی ادیان واتیکان،‌ تسلیم محمود احمدی‌نژاد شده بود.

این نامه پاسخ نامه‌ای بود که حدود یک ماه پیش محمود احمدی‌نژاد برای رهبر کاتولیک‌های جهان نوشته بود.

رئیس دولت جمهوری اسلامی، در اواسط مهر ماه سال جاری در دومین نامه خود به پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، خواستار «تعامل ادیان آسمانی به منظور جلوگیری از انحطاط جوامع بشری» شده بود.

محمود احمدی‌نژاد در این نامه همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی برای مساعی مشترک در جهت «تغییر ساختار ظالمانه حاکم بر جهان» تاکید کرده بود.

وی همچنین «کم توجهی بشر به ادیان» را «متاثر از سکولاریسم و اومانیسم افراطی غرب» خوانده و خواهان تعامل ادیان برای مقابله با آن شده بود.

هر چند سایر نامه‌های محمود احمدی‌نژاد، به چند تن از رهبران جهان از جمله جورج بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، رومانو پرودی، نخست وزیر پیشین ایتالیا و ژاک شیراک، رییس جمهور پیشین فرانسه، بی‌پاسخ مانده است، اما رهبر کاتولیک‌های به یکی از نامه‌های رئیس دولت دهم پاسخ داده و در آن از پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون دوجانبه میان دو کشور استقبال کرده است.

پاپ در نامه خود در این باره نوشته است: ‌«من متقاعد شده‌ام که تشکیل یک کمیسیون دوجانبه برای پرداختن به نگرانی‌های مشترک، به ویژه وضعیت حقوقی کلیسای کاتولیک در ایران،‌ مفید خواهد بود.»

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین ابراز امیدواری کرده است که «روابط دوستانه» میان دو کشور و نیز روابط کلیسای کاتولیک در ایران با حکومت این کشور هرچه بیشتر بهبود یابد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه شمار پیروان آئین کاتولیک در ایران حدود ۱۰ هزار نفر است که اگرچه در انجام شعایر مذهبی خود آزاد هستند اما کنفرانس اسقف‌های ایران جایگاه حقوقی رسمی ندارد.

پاپ در نامه خود به محمود احمدی‌نژاد همچنین به وضعیت اقلیت‌های مسیحی در سایر کشورهای منطقه خاورمیانه نیز اشاره کرده و اظهار داشته است، افراد مذهبی می‌توانند،‌ «نقش کلیدی در گسترش صلح» ایفا کنند.
XS
SM
MD
LG