لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

پاپ از مسلمانان و مسیحیان خواست به اختلاف‌ها پایان دهند


پاپ در نخستین سفر خاورمیانه ای خود را سفری زیارتی خوانده است.
پاپ در نخستین سفر خاورمیانه ای خود را سفری زیارتی خوانده است.
پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان، در سومين روز از سفر خاورميانه‌ای خود در سخنانی در جمع مسيحيان در پايتخت اردن از اقليت مسيحی در منطقه خاورميانه خواست، برای گفت و گو با پيروان ساير اديان جرات و جسارت بيشتری از خود به خرج دهند.

بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، پاپ بنديکت شانزدهم که در نخستين مرحله از سفر خاورميانه‌ای خود به کشور پادشاهی اردن رفته است، روز يکشنبه در يک مراسم نيايش با حضور حدود بيست هزار تن در استاديوم فوتبال شهر «امان» شرکت کرد و در سخنانی بر لزوم گفت و گو و نزديکی ميان اديان گوناگون در منطقه تاکيد کرد.

علاوه بر مسيحيان اردنی شمار زيادی از مسيحيان از کشورهای لبنان، سوريه، عراق و ساير کشورهای منطقه خاورميانه برای ديدن رهبر کاتوليک‌های جهان و شرکت در مراسم نيايش مذهبی در حضور پاپ خود را به پايتخت اردن رسانده‌اند.

در ابتدای اين مراسم «فوآد توال» اسقف بيت المقدس به زبان عربی به پاپ خوش آمد گفت و در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت، از زمان آغاز جنگ عراق پادشاهی اردن پذيرای بيش از يک ميليون آواره عراقی بوده است که حدود چهل هزار نفر از آنان را مسيحيان عراقی شامل می‌شوند.

بر اساس آمارهای رسمی واتيکان مسيحيان کمتر از دو درصد از جمعيت اردن را تشکيل می‌دهند. همچنين به گفته يک کشيش عراقی حاضر در مراسم نيايش روز يکشنبه در امان حدود بيست هزار مسيحی عراقی در اردن سکونت دارند.

رهبر کاتوليک‌های جهان روز يکشنبه در ادامه برنامه‌های سفر خود به اردن از رودخانه «بِتانی» بازديد می‌کند. به اعتقاد مسيحيان حضرت عيسی در اين رودخانه توسط يحيی غسل تعميد داده شده است.

پاپ روز شنبه نيز با هدف ترميم روابط مسيحيت با جهان اسلام در يکی از مساجد اردن حضور يافته و با روحانيون و متفکران اردنی ديدار و گفت و گو کرده بود. وی در سخنانی از مسيحيان و مسلمانان خواسته بود به اختلاف‌های خود پايان دهند.

در آستانه سفر پاپ به اردن رهبران مذهبی اين کشور از وی خواسته بودند، به خاطر اظهاراتش راجع به اسلام عذرخواهی کند. پاپ سه سال پيش در سخنانی دين اسلام را «غيرمنطقی و خشن» خوانده بود. البته بعدها وی از اين که اظهاراتش باعث رنجش مسلمانان شده بود، اظهار تاسف کرده بود.

پاپ روز جمعه هنگام ورودش به اردن از سوی ملک عبدالله پادشاه اردن و نيز ملکه اين کشور و شمار زيادی از رهبران مسيحی و مسلمانان مورد استقبال قرار گرفته بود.

بنديکت شانزدهم در ادامه سفر خاورميانه‌ای خود که آن را «سفری زيارتی» خوانده است، روز دوشنبه رهسپار اسرائيل می‌شود و همچنين از مناطق فلسطينی نشين نيز ديدار خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG