لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

حزب کنگره ملی آفریقا برنده انتخابات پارلمانی در آفریقای جنوبی


انتخابات پارلمانی در آفریقای جنوبی با مشارکت بالای رای دهندگان برگزار شد
انتخابات پارلمانی در آفریقای جنوبی با مشارکت بالای رای دهندگان برگزار شد

آخرين نتايج شمارش آرای انتخابات پارلمانی آفريقای جنوبی از پيروزی قاطع حزب کنگره ملی آفريقا در اين انتخابات حکايت دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بر اساس آخرين نتايج اعلام شده حزب کنگره ملی آفريقا به رهبری جاکوب زوما، بيش از شصت و شش درصد آرا را به خود اختصاص داده و پيروزی خود را در اين انتخابات قطعی کرده است.

در حالی که سه روز از برگزاری انتخابات سراسری در آفريقای جنوبی می‌گذرد، هنوز نتيجه قطعی اين انتخابات اعلام نشده است. هر چند نتايج شمارش آرا در بيش از نود و پنج درصد از صندوق‌های اخذ رای نشان می‌دهد که حزب کنگره ملی آفريقا در انتخابات پارلمانی به پيروزی رسيده است، اما هنوز معلوم نيست که آيا اين حزب به هدف خود مبنی بر کسب دو سوم آرای رای دهندگان دست يافته است يا خير.

حزب کنگره ملی آفريقا برای در اختيار گرفتن دو سوم کرسی‌های پارلمان اين کشور بايد شصت و شش مميز هفت دهم درصد آرا را انتخابات پارلمانی از آن خود کند. در اين صورت اين حزب از اکثريت لازم برای تغيير قانون اساسی آفريقای جنوبی نيز برخوردار خواهد شد.

نتايج نهايی چهارمين انتخابات دمکراتيک آفريقای جنوبی پس از الغای رژيم آپارتايد در اين کشور شامگاه روز شنبه اعلام خواهد شد.

پس از حزب کنگره ملی آفريقا حزب ائتلاف دمکراتيک با کسب حدود شانزده درصد آرا به عنوان دومين حزب قدرمند در پارلمان آفريقای جنوبی حضور خواهد داشت. حزب تازه تاسيس کنگره خلق نيز هفت درصد آرا را از آن خود کرده است.

در اواخر سال ۲۰۰۷ و در جريان رقابت برای انتخاب رهبر حزب کنگره ملی آفريقا ياکوب زوما موفق شد، تابو امبکی را شکست دهد. در پی اين شکست امبکی از مقام رياست جمهوری استعفا داد و حزب کنگره خلق را تاسيس کرد. پس از استعفای تابو امبکی پارلمان آفريقای جنوبی کگالما مونتلانته، معاون حزب کنگره ملی آفريقا را به عنوان رييس جمهور موقت اين کشور انتخاب کرد.

با پيروزی حزب کنگره ملی آفريقا در انتخابات سراسری آفريقای جنوبی انتخاب جاکوب زوما رئيس اين حزب به عنوان رئيس جمهوری جديد اين کشور از سوی پارلمان قطعی شده است.

در جريان انتخابات روز چهارشنبه بيست و سه ميليون واجد شرايط رای دادن در آفريقای جنوبی برای تعيين نمايندگان مجالس ايالتی و پارلمان اين کشور به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده بودند.

نمايندگان جديد پارلمان آفريقای جنوبی در روز ششم ماه مه پس از به جای آوردن سوگند رئيس جمهوری جديد اين کشور را انتخاب می‌کنند. رييس جمهوری منتخب پارلمان سه روز بعد از انتخاب شدن کار خود را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG