لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

آمریکا و هند در پی گسترش روابط راهبردی


خانم کلینتون در حال سخنرانی در دانشگاه دهلی
خانم کلینتون در حال سخنرانی در دانشگاه دهلی
وزير خارجه آمريکا روز دوشنبه در گفت و گوهای رسمی خود با مقام‌های هندی نسبت به فراهم شدن مقدمات همکاری‌های گسترده دو کشور در زمينه‌های دفاع و اقتضادی ابراز اميدواری کرد.

به گزارش رويترز، هيلاری کلينتون که در نخستين سفر رسمی خود به هند به عنوان وزير امور خارجه آمريکا در به دهلی نو رفته است، روز دوشنبه پيش از ادامه گفت و گو‌های خود با مقام‌های هندی در جمع دانشجويان دانشگاه دهلی نو در پاسخ به پرسشی در باره اختلاف نظر احتمالی ميان وی و رييس جمهوری آمريکا در سياست خارجی، به ويژه در قبال گفت و گو با ايران اظهار داشت، هيچ اختلاف اساسی ميان آنها در اين زمينه وجود ندارد.

باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا در جريان مبارزات انتخاباتی خود همواره بر سياست گفت و گو با ايران تاکيد می‌کرد، در حالی که هيلاری کلينتون در جريان مبارزات انتخاباتی درون حزبی خود با اوباما از لزوم پيگيری سياست سخت‌گيرانه تری در قبال ايران سخن گفته بود.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه هند در جريان ديدار روز دوشنبه خانم هيلاری کلينتون با «مانموهان سينگ» نخست وزير هند « جنبه‌های مختلف گسترش روابط راهبردی ميان دو کشور» مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

در جريان گفت و گوهای ميان دو طرف در باره گسترش روابط دو کشور در زمينه‌های اقتصادی و دفاعی نيز بحث و تبادل نظر شده است.

همچنين قرار است دو کشور قراردادی در زمينه فروش تسليحات آمريکايی به هند امضا کنند.

به گفته يک مقام عالی‌رتبه آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، امضای اين قرارداد امکان فروش سلاح‌های بسيار پيشرفته آمريکايی را به هند فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر دو کمپانی بزرگ آمريکايی برای امضای قراردادی در زمينه فروش ۱۲۶ فروند جنگنده چند منظور پيشرفته به هند با هم رقابت می‌کنند. نيروی هوايی هند پيشتر عمدتاً از هواپيماهای روسی استفاده می‌کرد.

دو کشور همچنين بر گسترش همکاری‌های خود در زمينه انرژی هسته‌ای نيز تاکيد کرده‌اند که در اين چارچوب قرار است، دو نيروگاه اتمی در هند توسط شرکت‌های آمريکايی احداث شود.

هند و ايالات متحده آمريکا در دوران رياست جمهوری جرج بوش قراردادی در زمينه همکاری در زمينه انرژی اتمی صلح آميز امضا کرده بودند.

در جريان گفت و گوهای ميان خانم کلينتون و مقام‌های هندی موضوعاتی ديگری از جمله اوضاع امنيتی در منطقه همکاری در زمينه مقابله با تغييرات آب و هوايی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

وزير امور خارجه آمريکا که شبانگاه روز جمعه وارد دهلی نو شده است، روز يکشنبه در کنفرانسی در باره تغييرات آب و هوايی در پايتخت هند بر همکاری نزديکتر ميان کشورهای صنعتی و درحال توسعه برای جلوگيری از گرم شدن هر چه بيشتر هوای کره زمين تاکيد کرده بود.
XS
SM
MD
LG