لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

تکذیب تبلیغ مسیحیت در افغانستان از سوی ارتش آمریکا


سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان
سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان
ارتش آمریکا گزارش‌های منتشره در باره تلاش نیروهای آمریکایی برای تبلیغ آیین مسیحیت در افغانستان را تکذیب کرده است.

شبکه خبری الجزیره به تازگی تصاویری از سخنرانی یک کشیش ارتش آمریکا در باره تبلیغ مذهبی و نیز «انجیل‌هایی» به زبان‌های محلی در افغانستان نشان داده بود.

الجزیره با نشان دادن این تصاویر مدعی شده بود که سربازان آمریکایی مقررات ارتش آمریکا را در مورد ممنوعیت تلاش برای تبلیغ مذهبی به هنگام استقرار در مناطقی مانند خاورمیانه و آسیای جنوب غربی زیر پا گذارده‌اند.

مقام‌های پنتاگون می‌گویند که گزارش الجزیره روایت دقیقی از آنچه در پایگاه هوایی آمریکا در منطقه «بگرام» افغانستان به هنگام حضور گروهی از کشیشان نظامی اتفاق افتاده، نیست.

سخنگوی نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در این باره به سی‌ان‌ان گفته است که یک سرباز آمریکایی به طور ناخواسته «انجیل‌هایی» به زبان‌های «پشتو» و «دری» از یک کلیسا در آمریکا دریافت می‌کند. گروگوری جولیان افزود: « این سرباز نمی‌دانست که اجازه توزیع انجیل‌ها را ندارد. اما کشیش نظامی بعداً این اشتباه سرباز مزبور را اصلاح می‌کند.»

به گفته سخنگوی نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان انجیل‌ها توسط کشیش نظامی جمع‌آوری شده‌اند. با این حال در گزارش الجزیره به این نکته هیچ اشاره‌ای نشده است.

شبکه الجزیره انگلیسی همچنین در بخش دیگری از گزارش خود کشیش ارتش آمریکا را در حال موعظه کردن نشان داده‌است، که می‌گوید، کاتولیک‌ها موظف به تبلیغ آیین مسیحیت هستند.

کشیش «گری هنزلی» همچنین اضافه می‌کند، همانطور که سرباازان یگان ویژه نیروهای دشمن را شکار می‌کنند، مسیحیان نیز به خاطر عیسی مسیح به شکار دیگران می‌پردازند.

مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند، این کشیش ارشد ارتش آمریکا کار اشتباهی نکرده و به زیردستان خود گفته است که از تبلیغ مسیحیت در میان افغان‌ها پرهیز کنند. اما این بخش از سخنان وی در نوار ویدیویی پخش شده از الجزیره حذف شده است.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان الجزیره انگلیسی زبان با دفاع از پخش این تصاویر گفته است، این شبکه به دنبال دریافت این ویدیو تلاش کرده است، نظر مقام‌های نظامی آمریکا را در باره آن جویا شود، اما موفق به تماس با آنها نشده است.
XS
SM
MD
LG